Markkina tänään: Seuranta- ja kommentointiketju

13.12.2020 - 11:28 #61619

Heikin Ashi

+2389
Liittynyt:
9.2.2019
Viestejä:
835
RahatonMies kirjoitti:

Tuplat. Saa poistaa.

Olet oikeassa,  markkinoilla on tuplat, nimittäin tuplakuplat. Leijailemme oikein tukevasti ilmassa. Miten ne poistetaan, ettei koko systeemi romahda, se se onkin jo hankalampi juttu, aivan kuten etujen jakaminen kansalaisille eduskunnassa on hyvin helppoa, poisotto  mahdotonta. 

Koronasta kärsineet yhtiöt  maailmantasolla ovat romahtaneet markkina-arvoissa reippaasti, mutta tätä taseaktiivojen yliarvostusta ei ole vielä kirjattu pois omistajien taseista ja työnnetty dominovaikutuksella niiden velkojien luottotappioiksi  eli pantu niin sanotusti vahinko kiertämaan.  Omistajien taseissa oli ennen koronaa 100 ja rahoittajien taseissa  100, nyt omistajilla pitäisi olla 20 ja rahoittajilla 20, mutta heillä keikkuu edelleen  likimain 100. Maailman reviisorit sitten alkavat siivota tätä pikku ongelmaa, kunhan ehtivät taseiden kimppuun.  Katsellaan mikä keväällä on tilanne. Onko jonkun ison finanssimaailman toimijan taseeseen päässyt geelitukkien toimesta kertymään  ilmaa niin paljon, että sillä on ihan systeemivaikutuksia?

Toisaalta koronasta hyötyneiden  yhtiöiden markkina-arvot ovat keskuspankeissa suoritettujen  tiheiden print-nappulan painallusten  johdosta nousseet parabolisesti. Ennen koronaa niiden arvo omistajien taseissa oli 100 ja rahoittajilla  100, nyt  molemmilla on 200.  Investointipankkien analyytikot ovat auliisti nostaneet tavoitehintoja, koska se tuottaa runsaasti fyrkkaa jättimäisille investointipankeille. No, tutkimukset osoittavat, että analyytikoiden ennusteet  menevät normaalioloissakin noin 30 % pieleen (ja kumpaan suuntaan ;-D) . Goldman ennustaa nyt ensi vuodelle  S & P 500 nousua  21 % ja 7 % vuodelle 2022. .Ns. Zombie -yhtiöt, joita USA:n pörssimarkkinoilla on noin 20 % ovat myös menestyneet arvostustalkoissa löysän rahan olosuhteissa loistavasti.  Jossain vaiheessa havahdutaan luonnollisesti taas siihen, etteivät tulokset olekaan  sitä mitä on lupailtu ja onko tällä systeemivaikutuksia?

Esim. S & P 500 indeksin yhtiöiden tulokset/osake  ovat pääosin omien osakkeiden takaisinostojen seurauksena vuodesta 2009 nousseet 276 %.  Liikevaihdon kasvu/osake on ollut vain 43 % mutta  markkina-arvon kasvu/osake 405 %.  Euforia vaatii jatkuvasti lisaa polttoainetta eri suunnilta:   spekulatiivisuuden asteesta ja reippaasta vivutuksesta kertova margin debt  on taas huippulukemissa. Kaikki näyttää loistavalta.  Tässä on se pikku probleema, että jos margin calleja alkaa tulla, ne iskevat samaan aikaan rajusti, nopeasti  ja laajasti koko markkinaan (ks. esim. alla). 

Mutta naatitaan, naatitaan,  niin kauan kuin iloinen spekulatiivinen party jatkuu ja erinomainen tarjoilu pelaa (in Fed we trust) , mutta pidetään myynti-nappi varmuuden vuoksi aina parahultaisen  lähellä. Ne margin callet...

"The market is a lot like sex, it feels best at the end!" Warren Buffett

 

 

 

0
0
14.12.2020 - 08:46 #61648

Rumbe

+22
Liittynyt:
27.11.2020
Viestejä:
81
Heikin Ashi kirjoitti:

 

RahatonMies kirjoitti:

Tuplat. Saa poistaa.

 

Olet oikeassa,  markkinoilla on tuplat, nimittäin tuplakuplat. Leijailemme oikein tukevasti ilmassa. Miten ne poistetaan, ettei koko systeemi romahda, se se onkin jo hankalampi juttu,.. 

..Goldman ennustaa nyt ensi vuodelle  S & P 500 nousua  21 % ja 7 % vuodelle 2022...

.. Mutta naatitaan, naatitaan,  niin kauan kuin iloinen spekulatiivinen party jatkuu ja erinomainen tarjoilu pelaa (in Fed we trust) 

"The market is a lot like sex, it feels best at the end!" Warren Buffet

Jep. mielenkiintoinen kliimaksi tulossa.. tämä uudenvuoden raketti räjähtää iloisesti.. 

 

0
0
14.12.2020 - 15:04 #61682

Bingo53

+2781
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2011

Kuplatalouden hurmahengen käänteiden väännellessä tuoreiden sijoittajien vatsoja, taustalla muhii osinkoaristokraattien tasaista tulosta vääntävä junamoottori. Niissä ei ole loistoa, otsikoita tai pinkaisuja vaan rahaa.

There are a group of dividend stocks that not only consistently deliver growing dividends, they also deliver performance that outpaces the S&P 500. These blue-chip companies are known as the dividend aristocrats.

Yleisindeksin sisällä on S&P500 Dividend Aristocrats indeksi, joka kuukauden sisällä on noussut voimakkaasti:

Osinkoaristokraattien indeksi koostuu 65 yrityksestä, jotka ovat tämän arvosanan saaneet ja sen pitäneet. Ne poistetaan heti, jos tulokset eivät toteudu. Kymmenen suurinta on listassa alla:

Indeksin yritysten jakauma on melko kestävä suhdannevaihtelussa:

Lähdetietoja: 2020 Dividend Aristocrats Stock List | MarketBeat

Pahitteeksi ei ole, jos varautuu tammikuun nousussa myynneistä kertyneitä varoja siirtämään vaikkapa tasaiseen kasvuun siksi ajaksi, että uudet tuulet taas alkavat puhaltaa trendeissä.

0
0
14.12.2020 - 15:56 #61694

Druuge

+336
Liittynyt:
27.1.2020
Viestejä:
274
Bingo53 kirjoitti:

Pahitteeksi ei ole, jos varautuu tammikuun nousussa myynneistä kertyneitä varoja siirtämään vaikkapa tasaiseen kasvuun siksi ajaksi, että uudet tuulet taas alkavat puhaltaa trendeissä.

Tähän liittyen, onko kenelläkään hyviä ajatuksia mistä päin lähteä keventämään jos sijoitusastetta haluaa esim. tammikuussa ruveta pikku hiljaa laskemaan? Koronasta hyötyneistä, esim. teknologiafirmoista? Palata katsomaan fundamentteja ja poistella kalleimmista? Sammot ja Fortumit varmaan sellaisia, joiden kanssa voi mennä turvallisin mielin tyrskyisässäkin pörssisäässä. Vai olisiko parempi siirtää allokaatiota esim. Aasian kehittyville markkinoille, joissa P/E luvut ei tänäänkään päätä huimaa? Onko strategioita mietittynä? Itse joudun odottelemaan vielä pari vuotta että tulee 10v täyteen Revenion kanssa ja ilman sitä ei salkussa mitään suuren suuria uudelleenjärjestelyitä saa tehtyä. En sitten tiedä malttaako siitä luopua sittenkään...

 

 

0
0
14.12.2020 - 22:10 #61726

Marraskuu

+793
Liittynyt:
26.11.2018
Viestejä:
881

Kun sijoittaja myy keskuspankille velkakirjoja vaikka 100 miljoonalla, joutuu sijoittaja maksamaan pankille 500 eur/päivä rahasumman säilyttämisestä pankkitilillä. Tällaisessa tilanteessa ei tarvitse ihmetellä, miksi sijoittaja sijoittaa rahat arvopapereihin varsin nopeasti vaikka vähän huonommallakin tuotto-odotuksella. 

Markkinassa ei siis ole yleisesti ottaen mitään kuplaa, joka johtuisi joistakin perusteettomista tulevaisuuden odotuksista tuottojen suhteen. Korkotaso on vain niin alhainen tai siis ei edes alhainen vaan negatiivinen, joten tuottovaateet ovat poikkeuksellisen alhaiset. Alhainen tuottovaade nostaa sitten vastaavasti arvopapereiden arvot poikkeuksellisen ylös. 

Aiemmin historiassa keskuspankit ovat talouden heikentyessä höllänneet korkojarrua kunnes talous on kääntynyt. Nyt tuo koko korkojarru on otettu pois päältä ja se on vaihtunut pumpuksi, joka pumppaakin vauhtia kevyen jarruttamisen sijaan.

Jos korona nopeasti helpottaa ja ihmiset vapautuvat kuluttamaan, niin tässä voipi olla varsinaiset karnevaalit tiedossa talouden pyörien kiihtyessä ilman mitään jarruja.

 

 

 

0
0
15.12.2020 - 11:00 #61762

Heikin Ashi

+2389
Liittynyt:
9.2.2019
Viestejä:
835

 

Ikuinen osakeoptimisti, Wall Street konkari Ed Yardeni, johon olen monasti luottanut ja jolla on mahtava datapankki, on positiivinen syksyn suhteen

"Once we are all vaccinated, all this liquidity could fuel an economic boom during the second half of next year. It could also boost price inflation and blow more hot air into asset bubbles in financial markets and real estate. "

Lyhyellä aikavälillä hän ei ole ihan niin positiivinen.

"Bullish sentiment indicators are very high. For example, the S&P 500 was 15.3% above its 200-day moving average at Friday’s close, among the highest readings of the bull market since 2009. In addition, the percentage of S&P 500 companies trading above their 200-dmas on December 11 was 90.9%, down slightly from the prior week's 91.3%, which was the highest since July 12, 2013. The meltup in the price of Tesla and the prices of recent IPOs is yet another sign of irrational exuberance. Furthermore, with all due respect to Bitcoin’s fans, I view it and other cryptocurrencies as “digital tulips.” I have no way to value them. I prefer assets with earnings, dividends, coupons, and rents—i.e., an income stream I can value. Nevertheless, I do watch Bitcoin’s price action as a gauge of speculative excesses, which are back at record highs according to this gauge. These contrary indicators suggest that a correction is imminent.

 

0
0
15.12.2020 - 12:54 #61775

Pörssimörssäri

+1187
Liittynyt:
28.3.2020
Viestejä:
819

Jos maailmalla on yska  ja osakkeet karsivat siita, ja sitten keksitaan laake, joka kenties parantaa yskasta, niin osakkeiden kuuluukin treidata yli 200 paivan liukkarin.

Sita en tieda onko osakkeet kuplautuneet vai ei.

0
0
15.12.2020 - 15:49 #61788

Bingo53

+2781
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2011

Markkina odottaa tänään alkavaa FED kokousta ja sen FOMC selvitystä tiistaista keskiviikkoon. Odotukset eivät ole suuret, sillä fiskaalinen elvytys on jumissa.

But with lots of noise, investors might want to steer clear of the crosscurrents and stick to a long-term focus. Equities markets are optimistic about a vaccine, but fading stimulus hopes and renewed lockdowns might crash the party. Even if that does happen, however, only selling will lock in a loss.

Jos suunnitellut hoitotoimenpiteet alkavat purra ja talous parantua, toinen kysymys onkin kuka pääsee maaliin ekana:

“If we get to the middle or back half of 2021 and vaccines are widely available and we’re seeing a greater than expected snapback in economic activity, that is a nice problem to have,” McBride says. “We’ve got to get there first.”

Lähde: Preview Of The FOMC Meeting: 4 Key Questions In Fed's Fight Against Rising COVID-19 Risks | Bankrate

0
0
16.12.2020 - 00:55 #61821

Bingo53

+2781
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2011

US stock rally accelerates as hopes rise for new stimulus - https://on.ft.com/2WfcGXc via @FT

Expectations for a rebound in global economies would also “accelerate . . . the spread in valuations between growth and value” stocks, said Didier Rabattu, head of equities at Lombard Odier Investment Management

 

0
0
16.12.2020 - 12:01 #61854

Indrid Cold

+457
Liittynyt:
3.12.2020
Viestejä:
620

BP takes majority stake in U.S. carbon offset firm Finite Carbon

BP takes majority stake in U.S. carbon offset firm Finite Carbon | Reuters

anteeksi maalaisuuteni, mutta suomalaisesta näkökulmasta koko bisnesidea muistuttaa Hölmölää ja valon kantamista säkeillä  sisälle. Kun Finite Carbon mahdollisesti rantautuu Suomeen niin saavatko suomalaiset metsänomistajat rahaa jo nyt pakollisesta metsänhoidosta? Siis saavat myydä hiilipäästöoikeuksia?

0
0
16.12.2020 - 13:30 #61873

Bingo53

+2781
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2011
Indrid Cold kirjoitti:

anteeksi maalaisuuteni, mutta suomalaisesta näkökulmasta koko bisnesidea muistuttaa Hölmölää ja valon kantamista säkeillä  sisälle.

Yritys varautuu pitämään vieraan pääoman ehtonsa eli lainakorkotasonsa käypänä. Menettelyn taustalla on ajan henki, joka näkyy US Keskupankin eilisessä julkilausumassa:

The Fed’s board in Washington voted unanimously to become a member of the Network of Central Banks and Supervisors for Greening the Financial System, it said in a statement on Tuesday.

Aiheeseen liitty epäilyjä, jotka selittävät asiaa:

Republicans have been particularly concerned that increased attention to climate risk by financial regulators could imperil credit access for fossil fuel and other energy companies. For instance, banks might be less likely to extend credit to those industries if regulators viewed such loans as risky and made them harder to provide.

Lähde The New York Times: Fed Joins Climate Network, to Applause From the Left - The New York Times (nytimes.com)

BP ostaa negatiivista hiiltä itse tuottamasa positiivisen hiilen kompensoimiseen ja pitää pankit tyytyväisenä sekä velkakoron alhaalla. Vaikea sanoa onko se yritykselle kannattavaa, mutta mitä muuta yritys voisi tehdä kuin yrittää?

0
0
16.12.2020 - 14:20 #61878

Bingo53

+2781
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2011
Indrid Cold kirjoitti:

minun mielestäni tuo Finite Carbon on vaan kikkailua, vastaa kirkon aikanaan  harjoittamaa aneiden myyntiä syntisille

Juu ja valtio suunnitellee jo tukevansa asiaa:

Valtio kaavailee tukea hiilinielua lisääville metsänomistajille – kymmenet yritykset myyvät jo päästöjen kompensaatioita

Maa- ja metsätalousministeriö ryhtyy kevään aikana selvittämään valtiontuen mahdollisuutta hiilinielun lisäämiseksi.

Lähde: Valtio kaavailee tukea hiilinielua lisääville metsänomistajille – kymmenet yritykset myyvät jo päästöjen kompensaatioita | Yle Uutiset | yle.fi

Eiköhän meille kohta myydä muutama neliö Keskuspuistoa, jotta meillä jokaisella olisi oma hiilinielu - saadaan omatunto puhtaaksi. Metsänomistajat pääsevät rahastamaan kaupunkivihreitä.

Taivaaseen sillä ei pääse, mutta ehkä saa kuusenkävyn rintapieleen.

0
0
18.12.2020 - 20:35 #62069

Bingo53

+2781
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2011

Yhdysvaltain hallinnon sulku ja auki jäävät sopimusneuvottelut näyttävät yhä todennäköisemmiltä. Se painaa kursseja eikä päästä markkinakehitystä käynnistymään:

With Congress running out of time to cement a stimulus compromise and avoid a government shutdown on Friday, negotiators continued to work to find a resolution, although their wrangling could bleed into the weekend. Even if they were able to finalize the deal on Friday, a brief government shutdown was still possible if they failed to secure agreement on a temporary spending bill to keep the government funded past midnight while they drew up legislation and moved it to a vote.

Lähde The New York Times: President-elect Joe Biden Transition News: Live Updates - The New York Times (nytimes.com)

Hallinnon rahoitus loppuu tänään keskiyöllä. Sama kapina oli vuosi sitten ja sulku kesti yli kuukauden - 35 päivää.

0
0
21.12.2020 - 13:35 #62199

Heikin Ashi

+2389
Liittynyt:
9.2.2019
Viestejä:
835

Jonkinlaista teknistä korjausliikettä  tässä on odoteltu (koronista riippumatta). Tässä Chicago Board Options Exchangen SKEW-indeksi renkona ja optioiden spekulaatio-indeksi (josta ilmenee, että eniten spekulaatiota 20. vuoteen). Good luck!

0
0
30.12.2020 - 06:03 #62622

Pörssimörssäri

+1187
Liittynyt:
28.3.2020
Viestejä:
819

Kiinanjatit nousee komeasti! Tencent 5.3% tanaan honkkarissa ja lahes 8% pohjilta. Alibaba treidaa juuri nyt @ 235.6 HKD, eli 243 usd per BABA, mika on +13% intraday jenkkipohjista. En toki saanut parasta hintaa kuin viimeisen Tencentin laakiin, mutta ei haittaa. Paaasia etta nyt mennaan kohti koillista.  

Mahtaa tuntua kivalta niista sijoittajista jotka panikoi kiinanjalokivet menemaan. Itse olisin aivan hiilena itseeni.

 

0
0
30.12.2020 - 09:21 #62626

mskomu

+1314
Liittynyt:
31.3.2019
Viestejä:
659
Pörssimörssäri kirjoitti:

Mahtaa tuntua kivalta niista sijoittajista jotka panikoi kiinanjalokivet menemaan. Itse olisin aivan hiilena itseeni.

Eipä oikeastaan. Joka päivähän missaa vähintään kaksi hyvää paikkaa. Ihan samalla tavalla voisi harmitella sitä, ettei ole ollut mukana Teslassa, tai niissä osakkeissa, mitkä nousevat huomenna 2-numeroiset prosentit. Ostin kyllä itsekin Alibabaa, mutta kun tuli viimeisimmät uutiset, että CCP meinaa kansallistaa osan yhtiöstä, niin totesin poliittisen riskin liian suureksi. Poliittinen riski sotkee yöuniani paljon enemmän kuin mikään muu osakemarkkinoilla, niin koitan pysytellä siitä erossa. Toisaalla spekuloitiin, että on tainnut vuotaa puolueen päätös jo ennakkoon, koska kurssi on nyt reagoinut niin kovaa. Ja tämä spekulaatio perustuu siis optioiden suhteeseen ja siihen, että puolue vain kalisuttaisi sapeleita ja painaisi lopulta villaisella ja tämän takia puolueen sisäpiiri tankkaisi nyt halvalla Alibabaa.

0
0
31.12.2020 - 09:14 #62683

Bingo53

+2781
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2011

Pohjoismaiset pörssit - Suomi mukaan lukien - ja Saksan pörssi ovat kiinni tänään 31.12.2020.

Brittipörssi on auki puoli päivää eli 14.30 asti Suomen aikaa. Pariisin pörssi näyttäisi avautuvan vajaan tunnin kuluttua.

Jenkkipörssit ja Kanada ovat auki tänään. Indeksien futuureissa ei ole juuri suuntaa.

0
0
5.1.2021 - 14:00 #62984

Heikin Ashi

+2389
Liittynyt:
9.2.2019
Viestejä:
835
Heikin Ashi kirjoitti:

Euroopan tällä erää tunnetuinta konkurssifirmaa  Wirecardia myytiin viime perjantaina pörssissä alimmillaan  1,08 eur/kpl, tänään kauppaa käydään 6,02 eur/kpl (päivänousu tänään 90 %) . En tiedä mistä meno johtuu (ehkä kovasta elvytyksestä ja tehohoidosta) , mutta jotkut varmaan ovat kuusinkertaistaneet fyrkendaalinsa  muutamassa päivässä. Onnea!

Erityisesti huijaus-konkurssifirmat ovatkin näköjään parhaita sijoituskohteita (sen jälkeen kun käry kävi) näinä vaikeina ja hyvin erikoisina aikoina. laugh

EDIT.: Tässä ei perässä pysy, nousu tänään jo 135 %  7,7 euroon ja firman tuloslaskelmat taseet ovat siis pitkältä ajalta täyttä potaskaa.  yes

Mitä tästä opimme ja ennusteet huomiselle?

 

Vanhaa ystäväämme ja Euroopan suurta toivoa Wirecardia (WDI) ei ole vielä siunattu haudan lepoon. Se on pitkän hiljaiselon jälkeen herännyt yllättäen henkiin ja noussut kahdessa päivässä yli 200 %  ja vaihtoakin tänään noin 20 milj. eur - hallelujaa. Tämä vaikuttaa nyt enämpi kryptolta. Hankin muuten tästä luultavasti Euroopan suurimmasta talousskandaalista en osakkeita vaan hiljattain  julkaistun lähes 300 sivun bestseller kirjan : Die Wirecard Story.

0
0
5.1.2021 - 18:57 #63007

Pörssimörssäri

+1187
Liittynyt:
28.3.2020
Viestejä:
819

Kiinalaisten telecommien delistaus vissiin peruttu? Jack Ma loydetty elavana ja vailla merkkeja kidutuksesta?

Sinophobian kontraus - > profit.

0
0
5.1.2021 - 20:56 #63017

Bingo53

+2781
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2011

Jenkien hallinnon valtasuhteiden ratkaisu on huulilla ja tämä viikko voi päästää pinkeän markkinaodotuksen laukeamaan. Mihin suuntaan? Ainakin tukidollareita poimimaan:

On Wall Street, it’s generally agreed upon that Democratic control of the Senate could lead to a large amount of deficit spending in the early days of the Biden administration, a potential boon to the still-struggling American economy.

Oli miten oli, mikä tahansa ratkaisu onkin, siitä hyötyviä osapuolia löytyy pörsseistä:

And there are parts of the economy that definitely stand to gain from the Biden agenda, such as alternative energy, infrastructure and some parts of the health care industry.

On the other hand, businesses such as military contractors and larger pharmaceutical companies are expected to fare better if Republican keep control of the Senate.

So even if Tuesday’s election gives investors a reason to worry, they might also get over it quickly.

Lähde: Stocks Fluctuate as Elections Get Underway: Live Updates - The New York Times (nytimes.com)

Jos pitää sopivasti varoja Clean Energy, Utilities ja Health Care sektoreissa sekä vielä Defence-alalla, voi hyvinkin hyötyä kävi vaaleissa miten kävi. Eri asia onkin onko näissä jo ylihinnoittelua joissakin osakkeissa. 

Not surprisingly, we believe it is in the overlap of these two ideas, Value and Emerging, that your relative bets should go, along with the greatest avoidance of U.S. Growth stocks that your career and business risk will allow. Good luck!

Lähde Mikon neuvon mukaan Jeremy Grantham: Waiting for the Last Dance (gmo.com)

0
0
6.1.2021 - 15:25 #63066

Bingo53

+2781
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2011
Druuge kirjoitti:

 

Bingo53 kirjoitti:

Pahitteeksi ei ole, jos varautuu tammikuun nousussa myynneistä kertyneitä varoja siirtämään vaikkapa tasaiseen kasvuun siksi ajaksi, että uudet tuulet taas alkavat puhaltaa trendeissä.

 

Tähän liittyen, onko kenelläkään hyviä ajatuksia mistä päin lähteä keventämään jos sijoitusastetta haluaa esim. tammikuussa ruveta pikku hiljaa laskemaan? Koronasta hyötyneistä, esim. teknologiafirmoista? Palata katsomaan fundamentteja ja poistella kalleimmista? 

Sektorirotaation aihe on vähän väliä pullahdellut esiin, mutta se on jäänyt viimeisen kahdeksaan kuukauden tolkuttoman, kaikkien osa-alueiden kasvun jalkoihin. Asiaa voi tarkastella sektorikohtaisten etf:ien kehitysten kautta ja verrata niitä S&P 500 indeksiin - käyrissä keltainen.

Teknosektori, jota parhaiten kuvaa EQQQ Nasdaq100 etf (sininen) irtosi S&P 500 (keltainen) indeksin kehityksestä jo kesällä 2018 ja alkoi kuroa eroa. Tämän viikon noteeraukset osoittavat uskonpuutetta hinnan perusteisiin.

Jo ennen teknoa osinkoyhtiöt, joita kuvaa iShares Quality Dividend etf (sininen) alkoi kesällä 2017 jäädä jälkeen S&P 500 indeksistä (keltainen), joka vielä koronasta harppasi erilleen sen growth-komponenttien voimalla. Tämän viikon noteeraukset osoittavat, että näihin on kiinnostus lisääntynyt hinnoittelun vuoksi.

Health Care sektori ja sitä kuvaava etf (sininen) on seuraillut osinkoyhtiöiden kehitystä. Omituista on, ettei kulkutauti näyttäisi luoneen näihin yhtiöihin kassavirtojen lisäystä - vai näkyykö se vasta tilinpäätösten jälkeen?

Pitkään matanut Global Clean Energy (sininen) sai puhtia vasta koronasta ja puhkaisi syksyllä S&P 500 (keltainen) vertailuindeksin. Onko rotaatio tähän suuntaan vahva perustuu pitkälti hallinnollisiin päätöksiin, politiikkaan ja konventionalisen tuotannon hintaan. Ponkaisu on kyllä huomion arvoinen.

Muu maailma (sininen) jäi jenkkien kehityksestä (keltainen) jälkeen vasta viime kesänä. S&P 500 indeksistä täällä olleet kommentit ovat osoittaneet, etteivät jenkkiosakkeet ole järin vahvalla pohjalla hinnoissaan. Lisäksi USD:n arvo laskee ja on nyt vaihtokurssilla 1,23 euroon nähden.

Kuvien lähde: Nordnet ja omassa salkussani olevien sektori-etfien:n kaavioita sieltä tulostettuna.

Nimimerkki Druugen kysymykseen vastaus on, että aika hyvät perusteet on tarkastella salkuaan, aiempia viestejä ja pohtia vähän säätämistä. Sitä teen itsekin tänään, kun markkinat ovat auki paria pohjoismaata lukuun ottamatta. Futuuritkin näyttävät suuntaa.

 

0
0
7.1.2021 - 10:18 #63130

Bingo53

+2781
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2011

Tulevien vuosien kehitykselle alkaa näkyä suuntaviivoja:

“The Democrats have made it perfectly clear that they want to spend more money. They wanted to do a $2 trillion or $3 trillion stimulus, and we only did $900 billion, so it’s pretty likely we’re going to get another trillion to two trillion of spending,” said Mike Wilson, chief U.S. equity strategist at Morgan Stanley. “And that could be pretty quick.”

Among larger stocks, companies in industries likely to benefit from a growth boost led the gains on Wednesday. Commercial banks, producers of construction materials, automakers and machinery stocks were higher.

And shares of companies that could stand to gain from President-elect Biden’s push for renewable energy soared. Sunrun and Sunnova, two of the country’s largest home solar power companies, jumped 16.5 percent and 8 percent.

Pienet yritykset hyötyvät ja alkavat päästä pinteestä:

The Russell 2000 index of small stocks — which are closely tied to the domestic economy — surged 4 percent, its biggest daily gain since last May. Government bond yields climbed to levels not seen since March and oil prices rose.

Lähde: Markets Jump as Investors Bet on Growth - The New York Times (nytimes.com)

Jenkit saivat tukirahat nopeasti tileilleen jo alkuviikosta - paljon ripeämmin kuin edellisen:

The Treasury Department said Jan. 5 that it had already paid $112 billion of the estimated $164 billion total.

Lähde: Second Stimulus Checks: When Will the Covid-19 Payments Be Delivered and Who Is Eligible? - WSJ

Tämä raha alkaa etsiä istumapaikkaa - ehkä asuntomarkkinaan, ehkä osakkeisiin.

0
0
7.1.2021 - 11:00 #63137

Bingo53

+2781
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2011

Sektorirotaatiosta ja hallinnon tavoitteiden asettelun vaikutuksista antaa hiukan viitettä tämän aamun etf-noteerausten avaus:

Tehokkailla markkinoilla kaikki lukevat samoja lähteitä ja niiden perusteella muutossuuntausta alkaa tapahtua. Se näkyy hinnoissa. Iltapäivällä on uudet uutiset ja tämä näkymä voi hyvinkin olla toinen.

0
0
11.1.2021 - 17:54 #63485

Lauri Tuppi

+62
Liittynyt:
10.10.2019
Viestejä:
52

Tätä on tullut tässä iltapäivän aikana ihmeteltyä. Mikähän tuossakin noin klo 16.40 iski? Ei voi kuin ällistellä leipäluukku apposen auki. Tuo on siis 5 min graafi. Kolme päivää sitten kyseinen Signal Advance pyöri siellä 0.5$ nurkilla...

0
0
11.1.2021 - 18:10 #63487

stalker

+35
Liittynyt:
20.11.2020
Viestejä:
22
Lauri Tuppi kirjoitti:

Tätä on tullut tässä iltapäivän aikana ihmeteltyä. Mikähän tuossakin noin klo 16.40 iski? Ei voi kuin ällistellä leipäluukku apposen auki. Tuo on siis 5 min graafi. Kolme päivää sitten kyseinen Signal Advance pyöri siellä 0.5$ nurkilla...

Jatkuukos tää vielä tänäänkin?

https://www.cnbc.com/2021/01/08/elon-musk-boosts-signal-app-signal-adva…

Tää onkin parempi lappu kuin itse TSLA, tuotto monta sataa pinnaa päivässä. Ei tarvii kauaa holdata kun voi jo lähteä eläkkeelle. smiley

0
0
11.1.2021 - 19:06 #63490

Tinggeli

+3011
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1938
Lauri Tuppi kirjoitti:

Tätä on tullut tässä iltapäivän aikana ihmeteltyä. Mikähän tuossakin noin klo 16.40 iski? Ei voi kuin ällistellä leipäluukku apposen auki. Tuo on siis 5 min graafi. Kolme päivää sitten kyseinen Signal Advance pyöri siellä 0.5$ nurkilla...

WhatsUpin uudet käyttösäännöt joista ihmiset eivät pidä ja luopuvat palvelusta. Ihmiset vaihtavat siis WhatsUpin Signaaliin. Ja sijoittajat löysivät osakkeen jonka nimessä on Signal. Siitä se ralli sitten lähti.

Tarinan opetus. Tiedä mihin sijoitat. Katso ensin onko kyseinen firma se mihin halusit sijoittaa. Tässä tapauksessa vastaus on: ei ole.

Nythän kurssi on laskussa.

https://finance.yahoo.com/news/signal-stock-confusion-did-elon-16315507…

0
0
11.1.2021 - 20:34 #63492

prplsqrl

+25
Liittynyt:
24.11.2014
Viestejä:
29
Tinggeli kirjoitti:

 

Lauri Tuppi kirjoitti:

Tätä on tullut tässä iltapäivän aikana ihmeteltyä. Mikähän tuossakin noin klo 16.40 iski? Ei voi kuin ällistellä leipäluukku apposen auki. Tuo on siis 5 min graafi. Kolme päivää sitten kyseinen Signal Advance pyöri siellä 0.5$ nurkilla...

 

WhatsUpin uudet käyttösäännöt joista ihmiset eivät pidä ja luopuvat palvelusta. Ihmiset vaihtavat siis WhatsUpin Signaaliin. Ja sijoittajat löysivät osakkeen jonka nimessä on Signal. Siitä se ralli sitten lähti.

Tarinan opetus. Tiedä mihin sijoitat. Katso ensin onko kyseinen firma se mihin halusit sijoittaa. Tässä tapauksessa vastaus on: ei ole.

Nythän kurssi on laskussa.

https://finance.yahoo.com/news/signal-stock-confusion-did-elon-163155076...

Tämähän tässä hauskinta onkin, kun totuus väärään Signaalin sijoittamisesta piti valkeentua useimmille jo viime perjantain aikana useimpien talousmedioiden kautta kun nousut reippaasti alle eurosta tuonne 7-8 euron tasolle oli tapahtunut. Tästä huolimatta pitkä viikonloppu ei kaikille ollut tarpeeksi sisäistää asiaa vaan hurlumhei jatkunut tänäänkin yli 300% nousulla.

0
0