Teslalla on nimenomaan tiettyjen asioiden lisäksi koko paketti ultimaattisen paras. Vai minkä takia luulet, että Model 3 myy suurinpiirtein enemmän kun kaikki muut sähköautot yhteensä?
Annoit selkeästi ymmärtää, että kehittäjät ei kehitä Teslan App Storeen mitään, koska GM:ään tulee Android kauppa ja GM:llä on 7.7 miljoonaa myytyä autoa. Tesla muuten saa Androidin tai Applen storen autoonsa vaikka huomenna jos haluavat, kilpailijoilla menee vähän pidempään. Montako sähköautoa arvioit GM:än muuten myyvän Android kaupalla varustettuna 2023? Entä Teslan? Tupsahtaako GM:ltä yhtäkkiä x määrä automalleja, jotka kaikki ylimyyvät Teslan mallit, tehden Teslan mahdollisesta omasta App Storesta epähoukuttelevan Appien kehittäjille? Kauanko kestää sun laskelmien mukaan, että GM ohittaa tuotteillansa myynneissä Teslan 1 miljoonan ja kasvavan auton etumatkan? Ootko tehny mitään arvioita montako sähköautoa kilpailijat tulee myymään esim. vuonna 2023 ja montako Tesla? Tiedätkö paljon Taycan on myynyt vrt. Model S? Kuluttajilla ei tällä hetkellä ole mitään valinnanvaraa jos lähtee sähköautokaupoille 40k$ budjetilla.
https://www.theverge.com/2019/9/5/20851021/general-motors-android-auto-google-infotainment
General Motors will use Google’s new Android Automotive OS to power the infotainment systems in its cars starting in 2021, the two companies announced on Thursday. That means Google Assistant, Maps, and other automotive-approved Android apps will be available in GM’s cars via the Play Store without requiring the use of an Android smartphone.
Like many other automakers, GM is in the middle of a big push to modernize its offerings in an attempt to keep pace with changing consumer preferences. The company recently announced that most of its vehicles will have a new “digital nerve system” by 2023 that can allow for the same kinds of significant over-the-air updates that Tesla has popularized. GM has also named Cadillac as the brand that will lead the company’s push into electric vehicles.
Jos oikein ymmärsin, niin Androidin softan ensisijainen tarkotus on mahdollistaa esim. Google Mapsien käytön GM:än autoissa. Over The Air Updatet tulevat sitten mahdollisesti +2023.
https://www.cnbc.com/2020/06/23/mercedes-benz-partners-with-nvidia-on-upgradable-vehicles.html
Mercedes-Benz partners with Nvidia on upgradable vehicles starting in 2024
- Mercedes-Benz and Nvidia are partnering to develop the next-generation of the automaker’s in-vehicle computing systems.
- Such technology will assist in providing remote, or over-the-air, updates and automated driving capabilities.
- The companies did not disclose financial details of the tie-up.
Mercedes-Benz will begin to deploy the new architecture across its fleet in 2024, according to the companies. It will use Nvidia’s “Drive” platform, enabling features such as the vehicle’s driver-assist systems to be upgradable. It’s much like how Tesla remotely upgrades systems on its vehicles.
“The entire product is going to be designed differently,” Jensen Huang, founder and CEO of Nvidia, said during a webcast Tuesday. He described the vehicles as being “perpetual, upgradeable” machines powered by supercomputers.
Muistaakseni Tesla teki yhteistyötä NVIDIA:n kanssa aikaisemmin ja päättivät lopulta jättää NVIDIA:n pois kelkasta tehden oman FSD chippinsä täysin tyhjästä. FSD kisassa muuten nään Teslan voiton jo olevan käytännössä sinetöity. Waymon valutaatio on muuten tippunut 200 miljardista 30 miljardiin ja ovat käsittääkseni jo luovuttaneet idean robotakseista. Löin Tesla vastaan kaikki muut valmistajat robotaksikisassa vedon 1:1 kertoimilla 10.000e:sta. Se on toinen keskustelu ja jätetään ehkä toiselle kerralle.
Sulla oli muuten kova kiire kyseenalaistaa Teslan Over The Air Updatet, ilmeisesti koska se on Teslan keksimä malli ja kaikkki mitä Tesla tekee eri tavalla kuin kilpailijat on Teslan tyhmyyttä vaikka samaan aikaan jokainen kilpailija yrittää saada ne omiin autoihinsa ennen vuosikymenen loppua.
Numeroista vois tehdä joskus tarkemman postauksen.Jos en väärin muista, niin 2021 P/E tulee olemaan luokkaa 100 ja 2022 luokkaa 50. Joka tapauksessa yhtiö on tällä hetkellä äärimmäisen halpa ottaen huomioon, että Teslalla on täydellinen markkinamonopoli sähköautomaailmassa nyt ja erittäin todennäköisesti vielä hyvinkin pitkään. Kukaan kilpailija ei ainakaan seuraavaan viiteen vuoteen pysty valmistamaan kilpailevaa tuotetta Model 3:n tai Y:n kanssa. Tämä johtaa siihen, että vähintään seuraavat 5 vuotta Tesla tulee myymään niin paljon autoja kuin se pystyy valmistamaan. Toki uskon Teslan pystyvän siihen vielä 10+ vuoden päästäkin. Siinä missä kilpailijat yrittää nyt kuumeisesti outsourceta kaikkea softasta lähtien ja saada vuoteen 2025 mennessä vuonna 2012 julkaistun Model S:ää vastaavaa tuotetta teki Tesla kaiken in-house jo aikaa sitten, ja jatkaa innovaatioita edelleen nopeammalla tahdilla. Pidät kilpailijoita jotenkin fiksumpana, mutta kaiken mitä kilpailijat nyt kopioi alihankkijoiden avustuksella on Tesla tehnyt ensimmäisenä täysin yksin. Kumman luulet jatkossa vetävän peliä, keksijöiden, vai alihankkijoilta tilaavien kopijoijien?
Tesla annually revenue:
2008: $15 million
2009: $112 million
2010: $117 million
2011: $204 million
2012: $413 million
2013: $2.0 billion
2014: $3.2 billion
2015: $4.1 billion
2016: $7.0 billion
2017: $11.8 billion
2018: $21.5 billion
2019: $24.6 billion
2020 tulee menemään +30b koronaviruksesta huolimatta.
Vuodelta 2015 hauska juttu Muskin ennusteista.
https://money.cnn.com/2015/02/12/investing/tesla-apple-elon-musk/
Elon Musk's 'insane' call: Tesla worth $700 billion
Tesla CEO Elon Musk says a lot of bold things. But he may have just outdone himself. He thinks the stock will go into "insane mode" over the next decade.
Musk told investors on the company's earnings conference call Wednesday evening that Tesla (TSLA) could be worth $700 billion by 2025.
In other words, Tesla could eventually be as valuable as Apple (AAPL) is right now. Never mind that Apple just became the first U.S. company worth that whopping valuation.
Musk made the prediction in response to a question about capital spending plans. Tesla is currently worth about $25 billion.
Related: Apple market cap tops $700 billion
The optimism from Musk is even more shocking since Tesla's stock plunged 5% Thursday after the company reported a surprise loss and lower sales than expected. Shares are now more than 30% below their all-time high.
Musk's math. So why does Musk think the stock could surge 2,700% in the next decade?
He bases his $700 billion valuation estimate on a couple of assumptions.
First, he thinks that the company can continue to report sales increases of 50% a year for the next decade.
Related: What will the car of the future look like?
Analysts are expecting Tesla to report $6 billion in revenue this year. Do the math and 50% a year would get Tesla to annual revenue of $346 billion by 2025.
Musk added that he thinks Tesla's profit margins could be 10%. That works out to $34.6 billion.
He then said that Tesla could merit a valuation of 20 times its annual profits. That gets you to a $692 billion market value.
Musk conceded that these are "back of the envelope" calculations. But he's confident that he'll be right.
"I'm not saying they're true or that they will occur, but I bet that they do occur," he said.
Huomattavaa on, että marginit on osoittautunut paljon kymmentä prosenttia suuremmaksi ja kysyntä on ylittänyt jopa Muskin haaveet.