Nyt sitten etsimällä löytyi parempikin analyysi:
http://seekingalpha.com/article/2990796-nordic-american-tankers-offers-…
Eilisen jutun kirjoittamisen jälkeen olen muuten tutkinut NATia lisää. Tässä vähän havaintoja:
Tankkereiden päivähintojen muutoksen näkyminen suoraan yrityksen tuloksessa ja kassavirrassa on mitä ilmeisimmin oikea. Q1 2015 tulos on hyvin korkealla todennäköisyydellä selvästi plussalla. 0,35-0,55 $ haarukka per osake on EPS arvioni vuosineljännekseltä Q1. Samalla vapaalle kassavirralle, josta hyvin suuren osan NAT on perinteisesti maksanut osinkoina ulos, saan arvion 0,55$-0,75$ väliin. (Kannattaa huomioida, että Bermudalla ei muuten makseta yritysveroja.)
Nordic American Tankersin osinkopolitiikka on ollut hyvin avokätistä ja osinko vaihdellut rajusti. Huhtikuun alussa tuleva osingonnosto on mitä ilmeisimmin tuntuva. Menneisyyden perusteella Q2 osingon pitäisi olla 0,30$ - 0,55 $ välissä. Q1 2015 osinko oli 0,22$. Laskujeni mukaan vapaa kassavirta Q1 voisi olla 50-70M$ välissä. Esimerkiksi 0,40$ osinko olisi siitä 36 M$ ja kun kassassa on 100 M$ käteistä ei sitäkään tarvitse välttämättä paisuttaa. Toki laivuribisneksen suhdanneherkkyydellä puskureita tarvitaankin, mutta rajansa kaikella.
Miten tulos ja osinko vaikuttaa yrityksen arvostukseen? NAT on perinteisesti ollut hyvin korkean osinkotuoton yhtiö, viime vuosien karmeista ajoista se on selvinnyt osakeanneilla eli laimentamalla rajusti vanhojen osakkaiden omistusta. Viimeinen osakeanti oli keväällä 2014, mutta juuri nyt yrityksen taloudellinen asema on niin vahva, että uusia osakeanteja ei ehkä ole lähiaikoina tulossa. Tilatut uudet 2 laivaa tulevat käyttöön vasta 2016-2017, juuri nyt tase kestää nuo hankinnat ilman laimennustakin. Uudet laivat maksavat noin 60-70 M$ per paatti, kassassa on nyt käteistä 100 M$, taseessa ei ole liikaa velkaa ja Q1 kassavirta laulaa hoosiannaa. Lisäksi NATilla on vielä sata milliä limiittiäkin on käyttämättä, vaikka siinä on varmaan jonkinmoisia kovenantteja.
Yrityksen arvostus on kuitenkin varmaan lähitulevaisuudessa sekä P/E:llä että osinkotuotolla mitattuna matala. Jos osinko Q1:ltä olisi 0,40$ per osake on kuitenkin uskottavaa, että osinkotuotto olisi lähiaikoina jossain 9-11 % välissä, jos tankkerisuhdanne ei heitä ihan häränpyllyä. Silloin lähiaikojen (2 kuukautta) tavoitehintahaarukaksi saadaan 14,5$ - 17,7$.
Toisaalta Q1 on siinä mielessä hauska kvartaali, että sijoittajan katsovat ehkä vähemmän peruutuspeiliin, NAT teki 2014 alkuvuonna pientä plussaa (Q1 2014) ja pientä miinusta(Q2 2014), toisaalta vuosi 2013 oli taloudellisesti varsinainen teurastus, kuten muutama edellinenkin vuosi. Q1 2015 nuo vanhat arvet voivat ehkä alkaa sijoittajilta hiljalleen arpeutua ja optimismi viritä, varsinkin kun Q1 2015 tulos on ilmeisesti pitkästä aikaa mukavasti plussalla. Vahva kassavirta myös vähentää omistuksen laimennuspelkoja ja lihava tase antaa, päivähintatason kestäessä, mahdollisuuksia kasvuun, eli esimerkiksi laivahankintoihin ilman lisäantejakin.
Q2 näkymät näyttävät nekin ihan hyviltä. Vaikka tankkereiden päivähintojen hurjin nousupiikki on tasaantunut ja hiukan leikkautunut, tankkereiden päivähinnat ovat korkealla, selvästi korkeammalla kuin yleensä tähän aikaan vuodesta. Historian perusteella myös vaikuttaa, että vaikka NAT toimii spot markkinassa, se tekee sopimuksia tulevaisuuden rahdeista aika hyvissäkin ajoin, Q1 toteutuva päivähinta perustuneekin jonkin verran myös spot-hintoihin marraskuun alun - helmikuun lopun. välillä.
Helmikuussa ja nyt maaliskuussakin spot hinnat ovat edelleen hyvällä tasolla. Minusta vaikuttaa varsin mahdolliselta, että NAT pääseekin aloittamaan Q2:n huhtikuun rahtien osalta, jotka lienee pääosin jo sovittu, erittäin hyvällä hintatasolla. Q2 alkupuolen toteutuva päivähinta lieneekin jopa Q1 alkupuolen päivähinnan tasolla tai ylempänäkin, joka on varsin poikkeuksellista kun yleensä keväällä tankkereiden kysyntä kausiluonteisesti hiljenee ja hinnat laskevat. Q2 loppupuolen tulos riippuu lähinnä tankkereiden päivähintakehityksestä, kuitenkin jos hyvä hintataso kestää tai ei ainakaan laske rajusti, Q2 tuloksen ja kassavirran pitäisi olla samalla tasolla kuin Q1. NATin historiallisen osinkokäyttäymisen perusteella tuo tarkoittaisi hyvää osinkoa myös Q3, toki sillä edellytyksellä, että päivähintataso pitää jatkossakin pintansa. Osakkeen arvostustason isompi tasokorjaus vaatinee kuitenkin useita hyviä kvartaaleja peräkkäin.
Sitten lyhyen aikavälin riskitekijöihin, eilen öljyn hinta nousi ja contango vähän pieneni, öljyn hinnan nousu ja contangon pieneneminen voi näkyä aika nopeastikin tankkereiden päivähintatasossa, josta NATin osinko käytännössä riippuu.
Toisaalta USA:n öljyvarastojen täyttyminen ja siitä varsin mahdollisesti seuraava USA:n öljynvientikiellon purkaminen olisi NATille lyhyellä tähtäimellä varsinainen onnenpotku.
Sitten pieni varoituksen sana: NAT ei ole osta ja unohda sijoitus. Tässä analyysissä on käsitelty vain lähiajan näkymiä, koska kauemmaksi on hyvin vaikea nähdä. Tankkerien päivähinnat vaihtelevat erittäin rajusti sykleissä ja voivat nousta ja laskea salamana.
.