23.3.2020 - 15:29 #35156

sijoittelija22

+61
Liittynyt:
15.11.2019
Viestejä:
53

Vaatisi kyllä todella pahan koronaskenaarion, että 2021 olisi kovin paljoa huonompi vuosi kuin 2019. Laskeskelin juuri karkeasti päässä, että tänäkin vuonna bruttovuokratuotoista(sis. ylläpito- ja palvelutuotot) saisi tippua n. 40% ja Citycon pysyisi voitollisena ilman kiinteistöjen arvonalenemia. Tällä hetkellä ei myöskään vaikuta siltä, että vuokrista olisi pakko antaa minkäänlaisia alennuksia. Osinko joudutaan todennäköisesti q2 perumaan, mutta tämä on niin konkurssihinnoissa, että sen ei pitäisi isommin haitata.

0
0
23.3.2020 - 15:30 #35157

Farseer

+1985
Liittynyt:
20.7.2016
Viestejä:
1564

Parin edellisen kanssa suhteellisen pitkälle samoilla linjoilla. Romahdukselta todennäköisesti hieman antaa suojaa myös pääomistaja. Toki lyhytaikaisesti kurssi voi vielä niiata, mutta Cityconin meneminen konkurssiin vaikuttaa äärimmäisen epätodennäköiseltä vaikka korona-case räjähtäisi ja koko loppuvuodeksi pistettäisiin kauppakeskukset kiinni.

Yleisesti ottaen ajattelu että kauppakeskukset ja laajemmin julkinen tila tuhoutuisi korona-virukseen on melkoista tuomiopäivän ajattelua. 

0
0
23.3.2020 - 15:32 #35158

Tinggeli

+3011
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1938
sijoittelija22 kirjoitti:

Tällä hetkellä ei myöskään vaikuta siltä, että vuokrista olisi pakko antaa minkäänlaisia alennuksia.

Ei tietenkään ole pakko, mutta olisihan sekin parempi kuin että tila jää tyhjilleen ja vuokratulo saamatta. Tyhjäksi jääminen vaikuttaa tulokseen vielä enemmän kuin väliaikainen vuokran alentaminen.

Tilanne kauppakeskustenkin ravintoloilla on huono.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006449459.html

MaRan toimitusjohtajan Timo Lapin mukaan: "

– Pahinta on, etteivät kaikki vuokranantajat näytä kantavan yhteiskunnallista vastuutaan, Lappi lataa.

– On täysin käsittämätöntä, että esimerkiksi suurten kauppakeskusten vuokranantajat eivät ole tulossa vuokrakuluissa yhtään vastaan. Eräskin niistä perusteli, että nyt ravintoloiden liiketoimintaedellytykset eivät olisi muuttuneet oleellisesti normaalista. Siis jos nyt ei eletä poikkeusoloissa, milloin sitten?

Lappi pohtii, että isot kauppakeskukset ilmeisesti uskovat uusien ravintolayrittäjien singahtavan paikalle, mikäli joku lähtee alta pois. Hänen mukaansa se on tässä tilanteessa epätodennäköistä.

– Ei uusia ravintolayrittäjiä todellakaan ole jonoksi asti. Päinvastoin, isolla osalla nykyisistäkin on paljon jo vanhaa velkaa niskassaan. "

0
0
23.3.2020 - 15:47 #35160

sijoittelija22

+61
Liittynyt:
15.11.2019
Viestejä:
53

Juu, toki voi olla kokonaisuutena kannatavampaa antaa vuokran alennuksia. Pointtina kuitenkin se, että Citycon saa itse päättää näistä oman etunsa mukaan, eli mikään taho ei pakota Cityconille huonoja ratkaisuja läpi. Tämän takia on vaikea uskoa, että bruttovuokratuotto laskisi esim. yli 30%.

0
0
23.3.2020 - 15:57 #35165

Artsipappa

+2036
Liittynyt:
14.7.2016
Viestejä:
1898
von Fyrckendahl kirjoitti:

Jos koronarajoitukset puretaan viimeistään syksyllä, onko jotain syytä, miksi ostoskeskusten vuokratuotot olisivat 2021 selvästi alemmat kuin 2019? Nähdäänkö paljon tyhjiä liiketiloja, joihin ei saada uusia vuokralaisia?

Mielestäni on kyllä isohko riski että liiketiloja jää tyhjiksi. Pienyrittäjät voivat pistää firmansa konkkaan ja onkohan ihan heti kovilla vuokrilla uutta tulijaa? Hieman epäilen. Voi olla että joudutaan vuokrassa joustamaan jotta saadaan edes joku.

0
0
23.3.2020 - 16:29 #35172

Löyhä

-114
Liittynyt:
1.3.2019
Viestejä:
65

Nordeaa olen ostellut nyt 4,5 euron molemmin puolin. Uskon saavani cityconia myös 4,5 eurolla, ei vielä kiirettä ostoilla.

Vaikka osakkeeseen onkin hinnoiteltu jo kaikki mahdoton ja mahdollinen, sekä maailmanloppu niin tuskin lasku vielä tähän jää.

0
0
23.3.2020 - 18:04 #35185

von Fyrckendahl

+806
Liittynyt:
2.11.2018
Viestejä:
1142
Tinggeli kirjoitti:

– Pahinta on, etteivät kaikki vuokranantajat näytä kantavan yhteiskunnallista vastuutaan, Lappi lataa.

Puheet kovenevat ja syyllisiä haetaan. Yhteiskuntavastuu on unohtunut myös ravintoloitsijoilta ja baarinpitäjiltä, jotka pitävät ovia auki koronavaarasta huolimatta.

0
0
23.3.2020 - 18:14 #35190

holvius

+88
Liittynyt:
1.3.2019
Viestejä:
98

En usko syyllisten hakemiseen. Citycon antaa murusia pienille, vähän isompia murusia sitä suuremmille ja isojen ankkurivuokralaisten kanssa varmaan jo oikeasti neuvotellaan. Eli ei mitään uutta auringon alla. 

Pienten pitäisi lakauttaa vuokranmaksu kokonaan, antaa vuokrasaatavien kasvaa kunnes rajoitteeet puretaan ja vähän siitäkin yli ja tämän jälkeen hakeutua yrityssaneeraukseen ja järjestellä vuokrasaatavat.

0
0
23.3.2020 - 18:29 #35192

Farseer

+1985
Liittynyt:
20.7.2016
Viestejä:
1564

Ei minustakaan ole mitään järkeä antaa automaattisesti mitään alennuksia. Etenkin suuret ruokamarketit pärjäävät nyt varmasti vallan mainiosti. Toisessa ääripäässä ovet sulkevat firmat joiden liiketoiminta on kuitenkin terveellä pohjalla on oma lukunsa. Cityconilla on myöskin julkisen sektorin toimijoita vuokralaisena esimerkiksi Isossa Omenassa: miksi heille pitäisi myöntää mitään extra-alennuksia?

Alennuksia ja maksuhelpotuksia yksittäisten neuvottelujen mukaan. Kans on ihan ok irtisanoa vuokrasopimus zombie-firman kanssa, joka menee joka tapauksessa nurin ensimmäisessä korona-töyssyssä.

0
0
23.3.2020 - 18:34 #35193

Hynägrande

+1747
Liittynyt:
21.8.2017
Viestejä:
1203

Mjoo, näinhän se on.. toisaalta eräs kiinteistöpuolen toimija kertoi antaneensa alennuksia. Vuokralaiset myös saattavat vaihtaa toimitilat halvempiin jos alkaa tyhjenevien tilojen alennusmyynti ja oman firman ollessa kiinni on hyvää aikaa muuttaa, ellei vuokranantaja halua neuvotella. Game is afoot! 

Tästäkin huolimatta, en näe Cityconin osaketta ylihinnoiltetuna, enkä firman positiota ongelmallisena. Pieni alennus vuokriin  / vuokratulojen putoaminen on jo hinnoiteltu osakkeeseen...

 

0
0
23.3.2020 - 19:07 #35199

sijoittelija22

+61
Liittynyt:
15.11.2019
Viestejä:
53

Hinnoiteltuna on kyllä tällähetkellä jo aika todella isot alennukset. Ravintolat kuitenkin vain 10% liiikevaihdosta, joten näistä aiheutuva hitti ei voi olla kohtuuttoman suuri. Toki myös esim. muoti tuskin vetää kovin hyvin tällä hetkellä, mutta voisi olettaa, että muoti palautuu normaalille tasolle nopammin kuin ravintolat.

0
0
23.3.2020 - 19:14 #35200

Jack Reacher

+673
Liittynyt:
8.3.2017
Viestejä:
401
von Fyrckendahl kirjoitti:

 

Tinggeli kirjoitti:

– Pahinta on, etteivät kaikki vuokranantajat näytä kantavan yhteiskunnallista vastuutaan, Lappi lataa.

 

Puheet kovenevat ja syyllisiä haetaan. Yhteiskuntavastuu on unohtunut myös ravintoloitsijoilta ja baarinpitäjiltä, jotka pitävät ovia auki koronavaarasta huolimatta.

Ovat ilmeisesti hankalassa paikassa, tämän linkin jutun mukaan keskeytysvakuutuksen tuomaan korvaukseen tarvitsee olla auki sulkemiskäskyyn asti. Mutta eiköhän se pian tule.. toivon.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006448329.html?ref=rss

0
0
23.3.2020 - 21:20 #35210

von Fyrckendahl

+806
Liittynyt:
2.11.2018
Viestejä:
1142

Tappioiden maksajiahan siellä etsitään. Joku muu saisi maksaa: kauppakeskus, vakuutusyhtiö tai valtio. Pikkuliikkeillä eivät talousasiat ole aina muutenkaan täysin kunnossa ja sitten päälle iskee yhtäkkinen asiakaskato.

0
0
23.3.2020 - 22:14 #35217

Paahtopaisti

+60
Liittynyt:
1.10.2014
Viestejä:
108

Muotiliikkeitä tulee menemään isosti konkurssiin tässä aallossa. Verkkokauppa syö aivan hurjaa vauhtia markkinaosuutta. Zalandon liikevaihto kasvoi viime vuonna 20% ja se on kaikki ryöstettyä markkinaa kivijalkakaupalta. Tämä covid-19 lopettaa myös ihmisten hengailun kauppakeskuksissa ja se tapa käydä kauppakeskuksessa hyytyy. Moni käyttää kauppakeskuksia kun on tottunut siihen ja tämä tottumisprosessi loppuu tähän koronaan.

Mielestäni aivan syystä Cityconia arvostetaan näin alhaalle enkä ainakaan itse uskalla lähteä ostamaan, kun pohjapilkintä laskumarkkinassa on todella vaikeaa.

 

0
0
24.3.2020 - 10:28 #35249

von Fyrckendahl

+806
Liittynyt:
2.11.2018
Viestejä:
1142
Paahtopaisti kirjoitti:

Tämä covid-19 lopettaa myös ihmisten hengailun kauppakeskuksissa ja se tapa käydä kauppakeskuksessa hyytyy. Moni käyttää kauppakeskuksia kun on tottunut siihen ja tämä tottumisprosessi loppuu tähän koronaan.

Kuluttajan käyttäytyminen muuttuu? Koronakriisi on näyttänyt, että moni ei muuta tottumuksiaan kuin pakon edessä, jos silloinkaan.

Luulen, että kauppakeskukset ovat täynnä väkeä, kun sinne on taas turvallista mennä. Patoutunut ostokysyntä on purettava. Kun on hengattu kuukausia kotona, on rentouttavaa päästä tungeksimaan ja hypistelemään ihania tavaroita. Ihmisten tarve nähdä toisia ihmisiä ja houkuttelevia tavaroita ei ole koronassa hävinnyt. Tungosuutiset saavat uudet liikkeenharjoittajat perustamaan liikkeitä konkurssiin menneiden tilalle ja tilanne normalisoituu lopulta.

0
0
24.3.2020 - 10:44 #35252

Löyhä

-114
Liittynyt:
1.3.2019
Viestejä:
65

Eilen pääomistajan ostot näköjään 80 000 kpl:tta. Ostotarjous on helkutin lähellä. Kahjo ostaa paskaa säkissä.

0
0
25.3.2020 - 09:34 #35365

Löyhä

-114
Liittynyt:
1.3.2019
Viestejä:
65
Löyhä kirjoitti:

Citycon on pahimpia kärsijöitä kun pohjoismaat menee kiinni korona paniikin johdosta. Keväällä tulossa 3kk juhannus.

6-7 eurolla ostoon, jos hullunrohkea on.

Täytyy myöntää etten ihan sata prosenttisesti uskonut itsekään tähän omaan kommenttini. Noista hinnoista mentiin toki vielä alemmaksikin. Nyt on EKP maksettu hätiin, osakkeen lasku saattaa jopa pysähtyä.

0
0
25.3.2020 - 12:09 #35399

Aki Pyysing

OP
+11665
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
6529

Trading-mielessä kevensin @6,42. Vaikka EKP ostaa Cityconin bondeja, tuskin se rahoituskuluja juuri laskee. Sitä paitsi en hirveästi ihmetelisi, että jos seuraavassa tarkistuksessa Citykani tippuu BBB-:sta, jonka näkymä Standard & Poorsilla oli jo syyskuussa negatiivinen. Tulojen ei voi olettaa tässä tähän hätään olevan nousussa. Eli siis pointti lähinnä, että jos kurssireaktio oli EKP-uutiseen, oli se ylimitoitettu.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006451625.html

0
0
25.3.2020 - 12:58 #35411

Löyhä

-114
Liittynyt:
1.3.2019
Viestejä:
65
Löyhä kirjoitti:

 

Löyhä kirjoitti:

Citycon on pahimpia kärsijöitä kun pohjoismaat menee kiinni korona paniikin johdosta. Keväällä tulossa 3kk juhannus.

6-7 eurolla ostoon, jos hullunrohkea on.

 

..osakkeen lasku saattaa jopa pysähtyä.

 

Njaa olin väärässä, nyt kohti 4-5 €

0
0
26.3.2020 - 10:54 #35569

Aki Pyysing

OP
+11665
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
6529

Cityconilta odottamani negari, eli ohjeistus pois. Kruunujen kosahdusta en kyllä ollut miettinytsurprise. Näillä ei tosin paljon merkitystä isossa kuvassa, paitsi jos olisin eilen miettinyt, olisin luultavasti myynyt enemmän. Kolmen kuukauden juhannuksella ei paljon väliä, väliaikaista kaikki se vain. Citycon pysyy kyllä pystyssä.

Avainkysymys on, menettävätkö Cityconin kauppakeskukset lopullisesti asiakkaansa. Miekin olen sitä mieltä, että jotain osumaa tulee, kun jotkut jäärätkin löytävät verkkokaupan. Mutta valojen sammuttaminen Isossa Omenassa ei ole realistinen skenaario, ja kysynnän pysyvä osuma lienee marginaalissa.

"COVID-19 epidemian etenemisen myötä eri toimintamaissamme annetut viranomaisrajoitukset ovat muuttaneet toimintaympäristöämme oleellisesti ja yhtiön näkymät vuodelle 2020 ovat heikommat kuin alun perin arvioitiin. On todennäköistä, että uusia viranomaisrajoituksia tai -suosituksia saattaa edelleen tulla voimaan. Tämä vaikuttaa kykyymme periä vuokria ajallaan tai täysimääräisenä. Lisäksi öljyn hinnan jyrkän laskun ja COVID-19 viruksen puhkeamisen jälkeen erityisesti NOK:n, mutta myös SEK:n valuuttakurssit ovat heikentyneet huomattavasti viime viikkoina. Tämä heikentää Cityconin tulosta muunnettaessa kyseisissä valuutoissa saatavat tuotot raportointivaluutaksemme, euroiksi.

Koska epidemian kestosta tai sen vaikutuksista ei ole varmuutta, tällä hetkellä ei ole mahdollista luotettavasti määritellä sen vaikutuksia Cityconin tulokseen. Tässä tilanteessa ensisijainen tehtävämme on noudattaa paikallisten terveysviranomaisten ohjeita sekä huolehtia työntekijöidemme, vuokralaisten ja kauppakeskusasiakkaidemme turvallisuudesta. Huolimatta haastavasta liiketoimintaympäristöstä ja tämän hetkisistä vaikeuksista arvioida koronaviruksen kokonaisvaikutuksia Cityconin tulokseen, yhtiöllä on vakaa tase ja käytössämme on kommittoidut luottolimiitit sekä käteisvarat yhtiön likviditeetin turvaamiseksi", sanoo Cityconin toimitusjohtaja F. Scott Ball.

Tilinpäätöstiedotteessa vuodelta 2019 julkistetut tulevaisuuden näkymät olivat:

"Tulevaisuuden näkymät (6.2.2020 alkaen)

"Citycon odottaa vuoden 2020 osakekohtaisen operatiivisen tuloksensa (EPRA EPS, basic) olevan 0,815-0,915 euroa. Lisäksi yhtiö odottaa operatiivisen liikevoittonsa (direct operating profit) olevan 191-209 miljoonaa euroa ja oikaistun osakekohtaisen operatiivisen tuloksensa (adjusted EPRA EPS) olevan 0,720-0,820 euroa.

5.2.2020 ilmoitettu, kolme kauppakeskusta käsittävän portfolion osto on huomioitu arvioissa. Muilta osin arviot perustuvat nykyiseen kiinteistökantaan sekä vallitsevaan inflaatioon ja EUR-SEK- sekä EUR-NOK-valuuttakurssitasoihin sekä nykyisiin korkotasoihin. Tilat, jotka eivät ole vuokralla suunnitteilla tai käynnissä olevien kehityshankkeiden vuoksi, vähentävät nettovuokratuottoja vuoden aikana."

0
0
26.3.2020 - 11:36 #35575

von Fyrckendahl

+806
Liittynyt:
2.11.2018
Viestejä:
1142
Aki Pyysing kirjoitti:

Avainkysymys on, menettävätkö Cityconin kauppakeskukset lopullisesti asiakkaansa. Miekin olen sitä mieltä, että jotain osumaa tulee, kun jotkut jäärätkin löytävät verkkokaupan.

Verkkokauppa keksittiin neljännesvuosisata sitten eikä se ole vieläkään pääasiallinen ostomuoto. Kuluttajat eivät yksinkertaisesti halua hankkia kaikkea tavaraa etänä. Tietopalvelut kuten pankkipalvelut ja verotus on pystytty siirtämään pitkälti verkkoon, mutta ei tavarakauppaa eikä henkilökohtaista läsnäoloa vaativaa palvelua. Viime vuosien kehitys kauppakeskuksissa on ollut siirtyminen tavarakaupasta henkilökohtaisen läsnäolon palveluihin (kuten "elämykset"). Voisi kuvitella sen kehityksen jatkuvan.

 

0
0
26.3.2020 - 11:52 #35578

segesege

+115
Liittynyt:
26.3.2020
Viestejä:
112

Jotkut vanhat jäärät löytävät verkkokaupan ja toiset nuoret edelläkävijät saavat elinikäisen trauman yksin himassakykkimistä kohtaan. Jotenkin tuntuu että pitkän aikavälin vaikutus ei ole suuri mihinkään suuntaan. Loppupeleissä kaikilla maailman ihmisillä on koko ajan hemmetin tylsää ja tarve päästä ihan mihin tahansa pois kotoa. Miksi tilata Zalandolta merkkivaatteita, jos ei ole mitään paikkaa mihin mennä esittelemään niitä? Toki kauppakeskusten kehittämisessä on koko ajan omat haasteensa, mutta eivät ne mihinkään lopullisesti tyhjene.

0
0
26.3.2020 - 11:55 #35579

Paahtopaisti

+60
Liittynyt:
1.10.2014
Viestejä:
108

Joo, ei fyysinen kauppa lopu täydellisesti mutta tämä kiihdyttää muutosta. Kyllä sanomalehtipaperiakin edelleen tehdään mutta sanomalehtipaperiyhtöiden omistaminen ei ole silti ollut hyvä idea vaikka kapasiteettia voikin sopeuttaa paljon paremmin kuin kauppakeskuskapasiteettia.

0
0
26.3.2020 - 12:24 #35583

Löyhä

-114
Liittynyt:
1.3.2019
Viestejä:
65

En uskaltaisi ainakaan ostaa tällä hetkellä, antikierre on alkamaisillaan.

0
0
26.3.2020 - 12:44 #35587

Aki Pyysing

OP
+11665
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
6529
Löyhä kirjoitti:

En uskaltaisi ainakaan ostaa tällä hetkellä, antikierre on alkamaisillaan.

Antikierre, koska Citycon saa EKP:lta rahoitusta? Akuuttia kassakriisiä Cityconille ei tule, koska valtaosa vuokralaisista maksaa vuokransa tässäkin tilanteessa. Tilojen tyhjentyminen olisi eri asia. Maksimissaan joitain osinkoja leikataan tai perutaan. Citycon on yleensä anneilla rahoittanut ostoksiaan ja sen omavaraisuusaste on yli 50%.

Tästä analyysistä riemastuneena otin eiliset myynnit takaisin @5,71. Saattoi kyllä tulla hätäisesti, koska näillä tehokkailla markkinoilla saattaa Cityconin ohjeistuksesta vetäytyminen tulla osalle yllätyksenä. Toisaalta pääomistaja voi palata apajille, vaikka paljoa ei enää varaa ole ostaakaan.

Jos ennustaa antikierrettä, olisi hyvä myös kertoa joku perustelu.

0
0
26.3.2020 - 13:50 #35594

von Fyrckendahl

+806
Liittynyt:
2.11.2018
Viestejä:
1142
Paahtopaisti kirjoitti:

Joo, ei fyysinen kauppa lopu täydellisesti mutta tämä kiihdyttää muutosta. Kyllä sanomalehtipaperiakin edelleen tehdään mutta sanomalehtipaperiyhtöiden omistaminen ei ole silti ollut hyvä idea vaikka kapasiteettia voikin sopeuttaa paljon paremmin kuin kauppakeskuskapasiteettia.

UPM:n omistaminen on ollut hyvä idea viimeiset 10 vuotta, vaikka paperin kysyntä on laskenut ja koneita suljettu. Se on suunnannut itsensä uusiin bisneksiin samalla rahastaen vanhoista paperikoneistaan sen minkä voi. Kauppakeskus voi toimia samalla periaatteella, rahastaa vanhalla tavalla ja suunnata itseään uudelleen. Johdon pitää tietysti olla kyvykäs näkemään muutos tai käy kuten Stockmannille.

0
0
26.3.2020 - 14:25 #35603

Jussi_P

+41
Liittynyt:
1.3.2019
Viestejä:
46

Kun esim. Ison Omenan vuokralaisia katsoo niin iso osa maksaa tai pystyy maksamaan ihan täyttä vuokraa koko ajan. Isot marketit / päivittäistavara, julkinen sektori, lääkäriasemat, pankit ja toimistot yhteensä neliöillä varmaan isoimpia vuokralaisia. 

https://www.isoomena.fi/stores/

Ottaa osumaa mutta kuinka paljon ja kuinka pitkään.

0
0
26.3.2020 - 14:48 #35607

Löyhä

-114
Liittynyt:
1.3.2019
Viestejä:
65
Aki Pyysing kirjoitti:

Jos ennustaa antikierrettä, olisi hyvä myös kertoa joku perustelu.

Mielestäni defensiivinen osake ei putoa 45% näin lyhyessä ajassa jos tulevaisuus näyttäisi vakaalta, pidempää laskusuhdannetta hinnoitellaan nyt osakkeeseen. Citycon on tunnettu anneistaan, miksi asiat olisi nyt toisin..

 

0
0