Junas kirjoitti:
Roope1248 kirjoitti:Tämä markkinan sulkeutumisriski on kyllä joka tapauksessa hankala hahmottaa.
Sulkemisriski on pieni ja tosiaan ihan omaa spekulaatiotani perustuen muutamiin uutisiin. En muutenkaan betsaisi koko farmia putteihin juuri nyt, koska moni osake on jo ylishortattu. Jossain kohtaa tulee väkisinkin tekninen rebound efekti. Ajoissa myyminen on tietenkin paras hedge joka kriisissä ja teit varmasti fiksusti jos myit kaikki. Itse myin vaan noin puolet positioistani 100-200% voitolla ja verosyistä jätin ne jotka ostettu parhaimpiin <200 hintoihin viime kesänä. Pohjalta ajattelin ottaa kottikärryllisen '22 leappeja 600-800 strikeillä. Syvällä tullaan lähiviikkoina käymään, mutta Tesla tulee tästä takuuvarmasti selviämään jos maailmasta ylipäätään jää jotain jäljelle. Muiden autovalmistajien velkatilanne ja lähiaikojen konkurssit tulevat tekemään jäljellejäävistä firmoista entistä vahvempia.
Todella pienihän se sulkemisriski on. Olen myös varmaan jotain samoja uutisia lukenut, kun myös tätä riskiä aloin pelkäämään. Historiaa jos katsoo, niin pisin koko markkinan sulku oli world war I aikaan 4 kuukautta suljettuna. 9/11 iskujen aikaan 4 pv.
Tarkennukseksi muuten, tullut varmaan väärä kuva. Että en ostanut Tesla putteja, vaan pidemmällä expiry datella paletin koronavirusshokista kärsiviä yhtiöitä kuten cruise yhtiöt, airlines ja kasino/hotellit, joiden arvioin olevan vaarassa menevän konkurssiin asti. Eli otin aika spekulatiivisen betsin myös näihin, uskon että koronavirus on pahasti aliarvioitu amerikassa jäätävän laskunkin jälkeen. Amerikassa on niin huonosti testattu, että näyttää olevan Italia skenaario heillä edessä - valitettavasti ja tämä on erittäin surullista, kun maailmassa olisi pitänyt tästä Kiinasta ottaa mallia. Suomessa, pohjoismaissa ja euroopassa tilanne näyttää myös hirvittävältä.
Teslan suhteen päätin vain myydä kaikki osakkeet, enkä ostaa Teslan putteja suojaamaan positiota.
Taantuma ja lama näyttää todennäköiseltä koronan lockdown, konkurssiaalto, vähentyvän kulutuksen ja myöhemmin kulutuspelkovaikutusten vuoksi. Uskon Teslan kuitenkin kestävän hyvin taantuman ja lamankin. Uskon, että markkina ei kuitenkaan näe asioita samalla tavoin. Markkina varmaan vertaa Teslaa konkurssiin meneviin autovalmistajiin. Möin siis Teslan osakkeet myös spekulatiivisessa mielessä. Pyrin tietysti myymään kalliimmalla ja ostamaan halvemmalla takaisin.
Jos tuleekin V mallinen koronashokki, tehokasta hoitoa ja rokote saataisiin nopealla tai edes melko nopealla aikataululla esimerkiksi. Tesla varmasti reboundaa todella ärhäkästi. Itseä ei sinänsä haittaa ostaa takaisin vaikka kaliimmallakin. Oma price target on edelleen 10 vuoden tähtäimellä korkealla - trlijoonassa dollarissa - uskon että ehdin hyvin mukaan, kun alkaa asiat taas näyttää valoisemmalta makroympäristössä.
Eli muutuin buy and hold strategiaa noudattavasta aika spekulantiksi. Korona vaan vaikuttaa olevan niin hirvittävä ja harvinainen tapahtuma, että se muuttaa kaikki suunitelmat.
Pohdin takaisinostohetkeä. Hyvä ostohetki voisi kenties olla battery day. Jos Tesla julkaisee 100 usd per kwh akun pakettitasolla markkinalle, joka on myös pitkäikäinen. Voisi saada halvalla teknologisesti ja kustannustasoltaan vielä enemmän muita edellä olevaa yhtiötä. Samaan aikaan kilpailijat näyttävät olevan menossa konkurssiin. Ja uskon Teslan olevan lamankestäväkin.
EDIT: ja kun alkaa näyttämään, että oltaisiin pohjalla, niin samoin itsellä LEAP sekä osakeostot suunitelmissa. Jos ajoituksessa onnistuisi edes suurin piirtein oikein (ja on oikeassa Teslasta), niin voisi olla todella hyvä tilaisuus moninkertaistaa positionsa. Ja nimenomaan LEAP, koska voi olla volatiilia vielä pitkän aikaa.
Tosin se mikä tekee itseni aika varovaiseksi ostolaidalle siirtymisessä on pelko pahasta ja syvästä lamasta. Toivoisin, että keskuspankit ja hallitukset tekisivät järeämpiä toimenpiteitä koronan negatiivisten talousvaikutusten eteen.
Teslan lamakestävyyteen tuli muuten vielä yksi asia mieleen, Trump saattaa kärsiä surkeasta koronan hoidostaan niin pahoin, että Biden valitaan ja Biden on paljon Teslaystävällisempi. Green new deal voisi olla Teslalle iso juttu.