22.10.2015 - 17:06
#5595
Aika vakuuttava käyrä kyllä. (jokainen käyrän neljännes edellisen vuoden ko. neljännestä parempi, sick).
Ketju auki.
Koneelta kaiken kaikkiaan vahva osari ja Kiinastakaan ei tainnut kuulua mitään kovin hälyttävää...
"Omassa liiketoiminnassamme saadut tilaukset kasvoivat Pohjois-Amerikassa, Keski- ja Pohjois-Euroopassa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella Kiina pois lukien. Nämä alueet kompensoivat Kiinan tilausten hitaampaa kehitystä."
"Uusissa laitteissa Aasian ja Tyynenmeren alueen markkinan odotetaan laskevan hieman vuonna 2015, johtuen hienoisesta laskusta Kiinan markkinalla."
Tässä Arvopaperin jutussa ollut kuva Koneen liikevoiton kehityksestä Q3/2005-Q2/2015, Nyt Q3 siis 325,9me.
Omat KONEet pysyy visusti salkussa.
Aika vakuuttava käyrä kyllä. (jokainen käyrän neljännes edellisen vuoden ko. neljännestä parempi, sick).
Tässä myös hieman vertailua ajalla 28.2.2002-31.8.2015
http://www.nordnetblogi.fi/osakesaastaminen-palkitsevaa-2000-luvulla/12…
Koneen vuotuinen kokonaistuotta tuona aikana 24,7% mikä on täydellinen.
Pysyvät myös omassa salkussani.
En nopeasti ainakaan havainnut mitään erikoista, mutta luin vain pikaluvulla keskeiset luvut eilen.
Luvut näytti ainakin hyviltä, tarvitsee paneutua tilinpäätökseen tarkemmin kun ehtii.
Oli hauskaa katsoa kun osake lähti 12.30 tilinpäätöstiedotteen jälkeen yli 4% nousuun. Josta sitten tultiin iltaan mennessä -1,35%.
Luvuthan olivat jälleen erinomaisia! Ilahduttavinta tilinpäätöksessä mielestäni oli, että vaikka "Uusissa laitteissa Kiinan markkinan odotetaan laskevan 5-10 % tilatuissa yksiköissä" niin Kone ennakoi pystyvänsä jatkamaan kasvua myös 2016. Enkä epäile yhtään ettei Kone tähän pystyisi. Jos markkina yhtään piristyy niin 2016 Kiina voi mennä jopa ennakoitua paremmin.
Lämmitti kovasti sydäntä Dublinissa kun huomasin tuossa kesällä, että oli Koneen serviceauto Guinessin storehoussilla.
Hissit ja liukuportaat oli kyllä mielestäni Schindlerin/Otisin, mutta Koneen auto se siellä paikalla oli, naurattaa matkalla pankkiin jne.
Enkä suosittele tuota storehousea kenellekkään, paska paikka.
Markkinoiden herkkyydestä pettymyksille käy hyväksi esimerkiksi Kone. Liikevoittoennusteeen ylärajaa laskettiin 10 miljoonaa 1280 miljoonaan, ja kurssi on ottanut juuri nyt osumaa 3,5%. Tokihan raportoitu tuloskin jäi vähän alle konsensuksen.
En perehtynyt mitenkään tarkemmin, koska ei ole, eikä tässä syklin vaiheessa ja hinnoittelulla tule.
Aki Pyysing kirjoitti:Markkinoiden herkkyydestä pettymyksille käy hyväksi esimerkiksi Kone. Liikevoittoennusteeen ylärajaa laskettiin 10 miljoonaa 1280 miljoonaan, ja kurssi on ottanut juuri nyt osumaa 3,5%. Tokihan raportoitu tuloskin jäi vähän alle konsensuksen.
En perehtynyt mitenkään tarkemmin, koska ei ole, eikä tässä syklin vaiheessa ja hinnoittelulla tule.
Tuolla mitä kirjoitit on tuskin tuon taivaallista tekemistä Koneen kurssireaktion kanssa. Aamulla Assa Abloy raportoi Aasian myyntinsä laskeneen 6 %, kun ennuste oli +2 %. Kiinan rakennustuotanto on reboundannut voimakkaasti alkuvuonna ja Assan lukemat kertovat ehkä siitä, ettei länsifirmoilla ole enää entistä kysyntää tärkeimmällä kasvumarkkinalla. Negari on kalvolla sivulla 6 Q1/2017 vs sivu 6 Q2/2017 kohdassa "New Equipment Market". Stablesta on menty yhteen miinukseen, vaikka itse markkina on siis taas kovassa kasvussa:
http://www.kone.com/en/Images/KONE_Q1_2017_Interim_Report_tcm17-43034.p…
http://www.kone.com/en/Images/KONE_H1_2017_Half-year_Financial_Report_t…
Tämä nopeasti katsoen ja Assan aamuista yhdistellen.
Koneen kurssissa actionia:
Thyssenkrupp weighs separation of major businesses -... https://t.co/Wz1k7uBBUW #KNEBV
— Acumen (@AcumenFutures) 27. syyskuuta 2018
Ilmeisesti Thyssen listaisi muun kuin teräsyhtiön pörssiin spin-offina. En kyllä näe yhteyttä, miten tämä johtaa hissiosan myyntiin Koneelle? Joten Koneet meni myyntiin.
— Mikko Mäkinen (@DaytraderSuomi) 27. syyskuuta 2018
Nytkö sitten alkoi konepajojen suhdanne viiletä?
Saadut tilaukset Q2 (y-o-y):#Kone +9 %#Sandvik -5 %#Wärtsilä -9 %#Cargotec -11 %#AlfaLaval -20 %#Wärtsilä -13 % ja #Cargotec -9 % laskussa pörssissä. Myös ruotsalaiset konepajat pakittavat edelleen. pic.twitter.com/FVf8byHyFf
— Tomi Lindell (@Linde_To) 18. heinäkuuta 2019
#Kone taas kerran tasaisen vahva tulos. Oikaistu EBIT osui täysin konsensukseen ja oli 320 MEUR. Saadut tilaukset +9 %. Tilausten marginaalit ovat alkaneet jälleen parantua ja kustannussäästöt tuottavat tulosta. Yhtiö nostaa aavistuksen kasvu- ja tulosohjeistusta
Osake -1,4 % pic.twitter.com/fqKYBHLYD2
— Tomi Lindell (@Linde_To) 18. heinäkuuta 2019
Toksinen tuloskausi aluillaan? Pettymyksistä rangotaan kovaa, mutta ylitys riittää hädin tuskin plussalle. Ei sillä, onhan tämä KONE hinnoissaan.
Johannes Ankelo kirjoittaa hissiyhtiö Koneesta. Käsittelyssä mm. mennyt kvartaali, yhtiön tulevaisuuden odotukset sekä Thyssenin hissien ostohuhut. #KONE #Thyssen #sijoittaminen @napsuss https://t.co/dtizvRVraw
— Sijoitustieto (@Sijoitustieto) September 17, 2019
Näitä Thyssenin ostajaehdokkaita näyttää sikiävän lisää, ylihinnan maksaminen on ilmeinen vaara. Thyssenin ja Koneen synergiat ovat suuri houkute Koneelle.
Jos Koneella ei olisi selkeää ankkuriomistajaa, laittaisin oman pottini nyt myyntiin. Pakko luottaa Antin tolkkuun ja katsoa tämä läpi. Vaikka kallista on.
Liikevaihto on kasvanut tarkasteluvuosista nykyhetkeen:
2006 163%
2010 90%
2015 10%
Liikevoitto ei ole kasvanut vastaavasti
2006 198%
2010 54%
2015 -14%
Vähän epäilyttää paljonko synergioita on oikeasti saatavissa kun vuodesta 2010 saakka liiketulos on kasvanut heikosti vaikka liikevaihto on kasvanut. Ei niitä ainakaan huollosta luulisi tulevan, koska Kone on vahva Aasiassa ja Thyssen Pohjois-Amerikassa. Koneen hinta on törkeän kallis. Muutaman vuoden takaiseen verrattuna hinta on noussut selvästi.
Indereksen mukaan Koneen 2019
Kurssi 52,10
P/E 27,7
EV/EBIT 21,0
2016 Indereksen luvut olivat
Kurssi 42,57
P/E 21,3
EV/EBIT 15,4
Oman exelin(2005-2019) mukaan P/B, P/E ja EV/EBIT on lisäksi tällä hetkellä korkeimmillaan koko ajanjaksolla
Johannes Ankelo koostaa viime aikaisia uutisia liittyen #Kone en mahdolliseen #Thyssen hissihankintaanhttps://t.co/X0pt1xEfRN
— Sijoitustieto (@Sijoitustieto) November 11, 2019
Laskeskelin Koneelle ja sen kilpailijoille liikevaihdon ja EBITin keskimääräistä vuosikasvua vuodesta 2010 vuoteen 2018.
Kone
Liikevaihto: +7,8%
EBIT: +5,2%
Thyssenkrupp, Elevator Technology (tilikaudet 09/10 - 17/18)
Liikevaihto: +4,8%
EBIT: +2,3%
Schindler
Liikevaihto: +3,6%
EBIT: +3,7%
Otis
Liikevaihto: +1,4%
EBIT: -3,6%
Näin tarkastellen Kone on suoriutunut varsin hyvin. Käyttämäni aikaväli on sinänsä Koneelle epäedullinen, sillä aiempina vuosina EBIT on kasvanut liikevaihdon tahdissa. Jos laskuharjoitus olisi päättynyt 2017, niin vastaavat luvut olisivat olleet +8,7% ja +8,3%.
Thyssenkruppilla meni taas toisinpäin, sillä 17/18 meni tasaisemmin kuin aiemmin. 16/17 vastaavat luvut olisivat +5,8% ja +1,9% ja vuosien varrella on ollut suurempiakin eroja.
Schindler erottuu muista sillä, että sen liikevaihto ja EBIT ovat kasvaneet hyvin lähellä samaa tahtia vuodesta toiseen.
Kiinnostavin näistä on kuitenkin Otis, suurin ja kaunein. UTC:n toimitusjohtaja nimitti Otista joskus kruununjalokiveksi, mutta siitä ei ole pidetty huolta kuten kruununjalokivestä pitäisi ja hohto on viime vuosina himmennyt selvästi. Toki se on edelleen neljästä suuresta kannattavin.
Otisilta muutama mielenkiintoinen vuosi tarkasteluväliltä (liikevaihto, EBIT, EBIT-%):
2010: 11 579m, 2 575m, 22,2%
2011: 12 437m, 2 815m, 22,6%
2014: 12 982m, 2 640m, 20,3%
2018: 12 904m, 1 915m, 14,8%
EBIT-% oli huipussaan 2011 ja siitä on tultu koko ajan alaspäin. Koneen paras EBIT-% oli muuten 14,7% vuonna 2016.
Vertaillaan vähän enemmän vuosia 2014 ja 2018:
2014 oli liikevaihdon huippuvuosi ja 2018 on käytännössä samalla tasolla.
Tilauskanta oli 15 300m vuonna 2014 minkä jälkeen se notkahti, mutta on parina vuonna noussut hyvin ja oli 16 400m vuonna 2018. Tilauskannan kasvua on siis tullut miljardin verran.
Samaan aikaan EBIT-% on laskenut 5,5 yksikköä.
Suunta ei ole ollut hyvä. Ei mikään ihme, että Otis vaihtoi toimitusjohtajaa 2017. Siellä on taidettu olla vähän liian tyytyväisiä itseensä.
UTC:llä on ollut isot ostohousut jalassa viime vuosina: 30 miljardin taalan Rockwell Collins -kauppa saatiin päätökseen 2018 ja seuraavaksi on tarkoitus yhdistyä Raytheon kanssa. Sitä ennen Otis ja Carrier irroitetaan omiksi pörssiyhtiöikseen. Kiinnostavaa nähdä mihin suuntaan Otis liikkuu ja miten irtautuminen vaikuttaa sen toimintaan.
Nyt ensimmäisen neljänneksen aikana pitäisi kuulua mitä Thyssenkrupp aikoo hisseillään tehdä. Sitä odotellessa vähän pohdintaa tilanteesta ja viime vuoden loppupuolen tapahtumista.
Hissien listaaminen oli Thyssenin alkuperäinen tavoite. Nyt sitä voidaan käyttää myös hoputtamaan kilpakosijoita ja muistuttamaan, että muitakin vaihtoehtoja löytyy. Thyssenillä on vähän syytäkin kiirehtiä, sillä mitä pidemmälle hisseistä irtoaminen venyy sitä tukalammaksi yhtiön tila käy. Thyssenin gearing muutamalta viime tilikaudelta:
2014/15: 103%
2015/16: 134%
2016/17: 58%
2017/18: 72%
2018/19: 167%
Velkaantuneisuuden väheneminen tilikaudella 16/17 johtui 1,4 miljardin osakeannista. Ne rahat on saatu menestyksekkäästi kulutettua ilman näkyvää positiivista tulosta. Viimeisellä tilikaudella 18/19 nettovelat kasvoivat 1,3 miljardia ja tässä on huomattavaa, että gearingin kasvu ei johtunut IFRS 16:ta käyttöönotosta - se on vasta tulossa tilikaudella 19/20.
Kaiken lisäksi seuraava tilikausi ei ylipäätään näytä valoisalta, sillä Thyssen itse ennustaa vapaan kassavirran heikkenemistä, nettovelkojen voimakasta kasvua sekä merkittävästi suurempaa tappiota ("significantly higher net loss for the year"). Tämä siis oletuksella, että ainoa hyvin tuottava yksikkö, hissit, on edelleen osa Thyssenkruppia. Eikös ne johdon ennusteet yleensä kallistu positiivisen puolelle?
Thyssenkrupp tarvitsee kipeästi rahaa. Aiemmin se on maksanut osinkoa veloista huolimatta, mutta nyt sekin lopetetaan eli hätä on todellinen. Ajatus uudesta miljardiluokan osakeannista tuskin saa suurimpia omistajia, Kruppin säätiötä ja Cevianin rahastoa, hihkumaan innosta. Sen sijaan Koneen mahdollisesti ehdottelema pikavoitelu ennakkomiljardeilla voi kiinnostaa paljonkin.
On kokonaan eri asia, että mitä hisseistä tavalla tai toisella saatavat miljardit Thysseniä hyödyttävät: saadaanko niillä aikaan käänne pitkäaikaisesti heikosti suoriutuneissa bisneksissä vai heitetäänkö vain hyvää rahaa huonon perään. Itse veikkaan jälkimmäistä.
Sijoituskohteena Thyssenkrupp vaikuttaa sopivan huumorintajuiselle, seikkailuhenkiselle sijoittajalle, jolle varallisuus on tarkoitettu käytettäväksi ja matka on päämäärää tärkeämpi. Jännitettävää riittänee tulevaisuudessakin.
https://www.kone.com/fi/Images/KONE_Q4_2019_Tilinp%C3%A4%C3%A4t%C3%B6stiedote_tcm18-88495.pdf
KL: "Yhtiölle kertyi loka-joulukuussa 1 988 euron arvosta uusia tilauksia. Vara Researchin keräämä analyytikkoennuste odotti tilauksia kertyneen enemmän, 2 075 miljoonalla eurolla. Edellisvuonna samaan aikaan tilauskertymä oli 1 938 miljoonaa euroa.
Koneen oikaistu liikevoitto kasvoi 367,5 miljoonaan euroon vertailukauden 319,6 miljoonasta eurosta ja ylitti analyytikoiden odottaman 336,3 miljoonaa euroa."
Juha kirjoitti:1 988 euron
siis 1988 MEUR
#KONE vetäytyy Thyssen Elevatorin hankinnasta Thyssenin päätettyä jatkaa neuvotteluja kahden pääomasijoittajakonsortion kanssa. KONEen osalta kauppa näyttää kaatuneen liian isoihin kilpailuviranomaisriskeihin.
— Inderes (@Inderes) February 17, 2020
“ThyssenKrupp left €1bn on the table, and they will have to justify that to their shareholders,” says a source close to the process.
Kone had offered in €17bn+, but their bid faced antitrust complications, and was disliked by unions, who feared a carve-out of German business. https://t.co/3O6J9YZbah
— Joe Miller (@JoeMillerJr) February 17, 2020
-
Tuntuu että Koneen voitto kisassa oli jo aika vahvasti kurssissa, jännä nähdä miten liikkuu lähipäivinä...
Seuraavassa HS:n analyysissä (tilaajille) käydään ansiokkaasti läpi kaupan riskejä:
Kone menetti vuosia odotetun jättikaupan – Nämä syyt luultavasti aiheuttivat yllätysratkaisun
Jotenkin hienoa havaita, että suomalaiset osaavat kerrankin vetäytyä kaupasta, kun heitä vedätetään. (Esim. Koneelta pyydettiin luultavasti korkeampaa hintaa, ja ammattiliitot asettamassa ehtoja.)
"hienoa havaita, että suomalaiset osaavat kerrankin vetäytyä kaupasta"
Omaan kokoon nähden näin suuri yritysosto on aina valtava riski, vaikka myyjä olisikin taloudellisesti hyvässä kuosissa, toisin kuin tässä tapauksessa.
Yleensä suomalaisten tekemät suuret ulkomaiset yritysostot ovat epäonnistuneet täysin tai osittain.
Meidän Koneen osakkeenomistajien onneksi ei lähdetty ottamaan täysin hallitsematonta riskiä ja poikkeuksellisesti järki voitti.
Parempi on kasvaa maltilla, vaiheittain ja hallitusti, kuten tähänkin asti. Tästäkin ostokohteesta voi vielä irrota osia hyvinkin edullisesti, kun alaa tuntemattomat pääsevät kunnolla huseraamaan.
Jos Koneen pojat tekivät tarkoituksella hinnan nostatustarjouksen aikomatta kuitenkaan todellisuudessa ostaa, niin hattua nostan. Eipähän tuleva kilpailija saa liian halvalla Thyssenin hissejä.
Kone ei liene ottanut yhtään osumaa viruksesta, mikä on hieman outoa. Thyssenin kaupan peruuntuminen aiheutti Thyssen-nosteen poistumisen hinnasta jonka jälkeen toki käytii selvästi alempana noina pahimpina päivinä. Nyt kuitenkin taas 51-52 eurossa.
Toki ihmiset haluavat mennä ylös ja alas edelleen :) mutta jos muutkin konepajat ottavat isoa osumaan, niin miksei Kone? Eikö nyt hinnoitella lainkaan tulevaa lamaa tai oletetaan huollon kannattelevan pahojenkin aikojen yli?
Eikös Herlinit tankannut tätä kaksin käsin ja kun siitä uutisoitiin, tuulipuvut ja muut perässä. Oisko nuo yhdessä pitänyt osakkeen hyvin arvossaam?
Kone on poskettoman kallis suhteessa tuloksentekokykyyn. Oletan että raha virtaa sinne, koska sitä pidetään "turvallisena" ja johonkin sen rahan pitää virrata. Mutta jos katsoo P/E ja osinkotuottoa niin aivan olematonta tuottoa saa vastineeksi "riskittömästä" sijoituksesta.
Kyllä Herlinit ostivat lisää jokin aika sitten. Heillä tosin itseäni syvemmät taskut ja pidempi sijoitushorisontti. Ja taskuista löytyy edelleenkin varoja ostoihin.
Se vaan ihmetyttää, että alunperin sanottiin Koneen olevan nimenomaan yksi pahiten osumaa saavista, mutta nyt ei ole tullut firmalta itseltään päivitystä eikä myöskään heitä seuraavilta analyytikoilta.
Hynägrande kirjoitti:Mutta jos katsoo P/E ja osinkotuottoa niin aivan olematonta tuottoa saa vastineeksi "riskittömästä" sijoituksesta.
Kuitenkin parempaa kuin pankkitilillä holdaamalla?
Kun on iso läjä käteistä (silloin varmaan pankin korko on negatiivinen), niin kai sille haluaa jonkun turvasataman löytää? Kulta vai Kone? Kumpi on parempi?
Tuossa yksi päivä mietin, että jos W.Buffetilla on käteistä useampi kymmenen miljardi, niin missä on paikka jossa sellaista määrää voi pitää? Federal Bank?
Tinggeli kirjoitti:
Hynägrande kirjoitti:Mutta jos katsoo P/E ja osinkotuottoa niin aivan olematonta tuottoa saa vastineeksi "riskittömästä" sijoituksesta.
Tuossa yksi päivä mietin, että jos W.Buffetilla on käteistä useampi kymmenen miljardi, niin missä on paikka jossa sellaista määrää voi pitää? Federal Bank?
Tämä on vain mutu, mutta varmaan kukkapenkissä ja VHS-koteloissa. Pikkusetelit lienee kaapin päällä hillopurkissa.
Lokki kirjoitti:Toki ihmiset haluavat mennä ylös ja alas edelleen :) mutta jos muutkin konepajat ottavat isoa osumaan, niin miksei Kone?
Olisiko tässä kyse paljon puhutuista "tehokkaista markkinoista"...
No nythän se varoitus tuli, mutta ei juuri vaikuttanut kurssiin. Reilusti oltiin miinuksella jo ennen varoitusta ja samalla tasolla jatketaan.
Toisaalta Koneen kommenttien mukaan Kiinassa ollaan toipumassa jo ihan hyvin ja ehkä odottavat samantapaista aikanaan muuallakin. Eli iso pysähdys, josta nopeahko toipuminen. Toivon, että ovat oikeassa ihan laajemmassakin mielessä.
Exittasin minimaalisen kone shortin voitolla. Kone on poskettoman kallis edelleen, etenkin suhteessa muihin, mutta eipä ole minun murheeni.