Junas kirjoitti:Ymmärsinkö nyt oikein, että sinun mielestäsi vety soveltuun nimenomaan yksityisautoiluun eikä muihin käyttötarkoituksiin? Käsittääkseni polttokennon edut ovat nimenomaan raskaassa liikenteessä vaikka en asiantuntija olekaan. Rahtilaivat kulkevat fossiilisilla juuri sen takia ettei polttokennotekniikka ole vielä valmista. Ydinvoima toki voi yleistyä pienreaktoreiden myötä monessakin eri käytössä, mutta se taitaa mennä jo vahvasti off-topicin puolelle.
Tämä nimenomaan olikin off-topic kommentti, pointti kumminkin oli se, että mainitsemani esimerkki, kuvaa mielestäni hyvin sitä, että koska fossiilisten polttoaineiden hinta edelleen on mitä on, niin kenelläkään ei ole kiirettä keksiä ekoloogisempaa vaihtoehtoa tai siirtyä niihin.
Mm TerraPower on edelläkävijä ydinvoimassa. Bill Gates on mukana tässä projektissa ja on puhunut paljon siitä, että miten ydinvoimaa voidaan kehittää.
Mitä tulee vetyyn, niin uskon kyllä, että se yleistyy rahtiliikenteessä, niin maalla kun vedelläkin. Nämä ydinreaktorit ovat varmaan soveliaampia näihin kaikista suurimpiin rahtilaivoihin ja tankkereihin.
Junas kirjoitti:Yksityisautoiluun jos palataan niin markkinathan lopulta päättävät mitkä käyttövoimat jäävät tarjolle. Jos 95% maailman autoilijoista pärjää alle 500km rangella niin luultavasti loput 5% joutuvat tyytymään siihen ja lataamaan/tankkaamaan autonsa tuolla intervallilla.
Pitää paikkansa, mutta range on yksi sähköautojen tämänhetkisistä puutteista. Jos range olisi 1000 km, ostaisin ehdottomasti sähköauton.
Junas kirjoitti:Jos/kun sähköautot ovat jo vallanneet markkinat silloin kun polttokennotekniikka olisi kilpailukykyinen niin tuskin kukaan enää luopuu kotipistokkeessa latauksesta jossei vetyauto tarjoa jotain muutakin mullistavaa sen pitkän rangen lisäksi.
Tämä oli juuri se alkuperäinen pointtini. En usko, että 10 vuoden päästä sähköautot ovat vallanneet markkinat.
Junas kirjoitti:Toyota ja BMW puhuvat vetyautojen puolesta, mutta se ei suinkaan ole heidän ainoa kehityslinjansa. Viime syksynä lueskelin Toyotan outlook -matskuja ja siellä todettiin, että polttokennotekniikka saavuttaa "price parityn" hybridiautoihin verrattuna 10v sisään. Ilmeisesti viittasivat omaan hybridimallistoonsa. Jos Toyota on oikeassa tässä niin pidän sitä ehdottomasti positiivisena asiana sekä ympäristön että liikenteen kannalta. Tuolla tuotekehityksellä on arvoa jossakin muussa käytössä lähes varmasti. Eri asia sitten syrjäyttääkö samanhintainen vetyauto esim. sähköautoa joiden ranget/latausajat myöskin kehittyvät kymmenessä vuodessa melkoisesti. Tähän ei kovin moni vaikuta uskovan tällä hetkellä. Tekniikka kuitenkin kehittyy jatkuvasti joten kukaan ei voi varmuudella tietää missä 10v päästä mennään.
En ole ihan varma, että mitä tällä tarkoitit, mutta Toyotahan on selkeästi ilmoittanut, että he eivät usko sähköautoihin vaan että hybriidi on se go to auto. Tämä vety on enemmän ”villikortti” jota he ovat kehittäneet monta vuotta.