rockafella kirjoitti:Teslahan on ihan huikea firma. Se tehnyt maailman ensimmäiset hyvät sähköautot, saanut sähköautot breikkaamaan ja muut valmistajat seuraamaan perässä. Se, että öljypohjainen liikenne sähköistyy, on hyvä kuluttajille, ilmastolle ja esimerkiksi suomen vaihtotaseelle.
Syy miksi kilpailijat eivät ole lähteneet tekemään sähköautoja aiemmin on, että niitä ei ole voitu tuottaa voitollisesti. Akkuteknologian kehityttyä aletaan nyt olla siinä pisteessä, jossa tämä muuttuu. Akkuteknologian kehityksen nopeudelle Teslalla on ollut hyvin pieni merkitys. Tesla on tuhlannut miljardeja veronmaksajien tukirahoja ja 20 miljardia sijoittajien rahaa tuottaessaan sähköautoja tappiolla, eivätkä todennäköisesti vieläkään ole saaneet operaatiota voitolliseksi.
rockafella kirjoitti:Tesla kasvaa edelleen huimaa vauhtia, ja tuote on hyvä (joidenkin mielestä ylivoimainen).
Ei ainakaan tällä hetkellä pidä paikkansa. Teslan liikevaihto laski YoY 2018Q3->2019Q3. Toki tuleva kehitys riippuu siitä, miten Kiinan tehtaan myötä myynti lähtee rullaamaan siellä. Musk on taitavasti onnistunut siirtämään sijoittajien fokusta liikevaihdosta autojen myyntilukuihin. Myyntiluvut ovat vielä olleet (marginaalisesti) nousussa mutta keskimääräisen auton myyntihinta laskussa, jolloin liikevaihto on laskenut.
rockafella kirjoitti:Model 3 valittiin juuri vuoden autoksi mm. Hollannissa, Norjassa ja briteissä ja se sai saksassa Autobildin kultaisen ohjauspyörän, parhailla pisteillä.
Moni on sanonut, että kokemus on positiivisesti yllättävä ja kun on kokeillut kunnon sähköautoa, ei halua enää vaihtaa takaisin bensa-autoon. Mielenkiintoista nähdä, kuinka iso osa johtuu tästä edusta, joka poistuu kun kilpailijoilta tulee kunnon sähköautoja, ja kuinka iso osa on oikeasti Teslan omaa ylivoimaisuutta. Nähtäväksi jää.
rockafella kirjoitti:Musk jakaa mielipiteitä, kuten esim. Jobs aikanaan, eikä tietenkään ole mikään pyhimys. Mutta kiistatta se on saanut asioita aikaan. Jos yhtään kuuntelet muiden jenkkitoimareiden (tai vaikka Surin) puheita niin ihan samaa pullistelua niistäkin löytyy.
Esimerkiksi Muskin funding securedia, Solarcity ja sukulaisten bail-outia, ja sankarisukeltajan kutsumista pedofiiliksi on hankala puolustaa ja Jobs varmasti loukkaantuisi tästä vertauksesta. Samaa mieltä kuitenkin siitä, että erittäin aikaansaava kaveri, joka laittaa itsensä likoon ja tekee todella äärirajoilla kaikkensa yhtiöidensä eteen.
rockafella kirjoitti:Eihän tossa muuta ”vikaa” ole kuin valuaatio. Sen määrittää markkina. Oletko siis vihainen Teslalle, Muskille vai markkinoille, jotka arvostavat sen mielestäsi väärin?
Tästäkin samaa mieltä, mutta kiinnostaisi kuulla tarkemmin perustelujasi nykyisen valuaation järkevyydelle. Ja itseasiassa Tesla on viime vuosina ollut myös resultswise ihan hyvä shortti, sillä (ainakin valtaosan ajasta) se on selvästi hävinnyt indeksille, vaikka näkisin yhtiön markkinariskitason olleen huomattavasti korkeampi.
rockafella kirjoitti:Toi arvostushan on ihan heiluri, menee ylös ja alas.
Mäkin uskon siihen, että kurssi tulee seuraavat vuodet sahaamaan samaa ~300$ osakehintaa ja konkurssiriski on pieni. Nollakorkojen maailmassa rahoitusta kyllä löytyy aina uudestaan. Ellei iske joku vakava kansainvälinen talouskriisi. Mutta juuri se tekee mielestäni Teslasta järkevän shortin. Osakkeella on rajattu upside ja on hyvä hedge markkinariskille. Ellei usko Teslan jostain kumman syystä pystyvän ikuisesti ylisuuriin voittomarginaaleihin kilpailijoihinsa verrattuna niin jossain vaiheessa kun se lähenee mature-tilaa, se aletaan arvostamaan lähemmäs kilpailijoidensa tasoa, eli tyyliin P/E 6. Siten mielestäni nykyvaluaatioon on jo sisäänleivottu reipas onnistuminen.