15.8.2019 - 05:56 #27301

RichardN

+6
Liittynyt:
14.8.2019
Viestejä:
19

Täällä ei taida moni (kukaan) lukea FT:tä, mikä on jännä, kun samalla on merkittävä osa omaisuudesta kiinni esimerkiksi Nordeassa. Esimerkiksi viime viikolla Nordea-narratiiviin liittyen FT:ssä kaksi huomiota, joista kumpaakaan en ole huomannut täällä:

 

1) EKP suunnittelee uusia tukimuotoja pääoman tarjonnan kasvattamiseksi. FT:n mukaan isoimpien euroalueen pankkien talletuskorkoa EKP:ssa muutetaan näiden eduksi, mutta vain isoimpien. FT:n listassa ei ole Nordeaa, joskin lista ei kummoinen. Mikäli näin olisi, Nordean kilpailuasema _heikkenisi_ EKP:n tukitoimien seurauksena, vaikka itse tukitoimet vahvistaisivat euroalueen pankkisektorin kannattavuutta.

2) Ongelma on pääoman kysyntä, ei tarjonta. Japani jo ostaa kiinteistörahastoja yms. EKP:ta rajoittaa vähintäänkin Saksan perustuslakituomioistuin ja sen paraikaa meneillään oleva käsittely EKP:n mandaatista poikkeustoimissa.

 

Pikaisesti katsoen ydintoiminnoissa pientä eroosiota ja tulos siten "normaali" vs. edellisvuoden tuplat. Tähän yhdistettynä taantumaodotukset, niin kurssi ymmärrettävä.

Pankkisektori supistaa paraikaa isosti kustannuspaineissa ja taantumaodotuksessa. 

0
0
15.8.2019 - 06:06 #27302

RichardN

+6
Liittynyt:
14.8.2019
Viestejä:
19

Mikä merkitys muuten on REA:lla (Risk exposure amountilla)? Nordealla se on noussut vuodessa 27b->45b. Tästä noususta Ruotsin personal banking osuus on 11b ja Norjassa 10b!

Ruotsissa on muutenkin aika väkevä tilanne asuntotuotannon uusissa rakennusluvissa:

0
0
15.8.2019 - 12:08 #27318

Aki Pyysing

OP
+11689
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
6540

Mie otin eilen avg down (ei kyllä liiku enää notkeasti) @5,43. Vasta illalla pokeripöydässä tajusin, että Sammon Nordeat ovat tulleet ao-tileille. Meinasin ostaa tänään lisää, mutta 5.9. erääntyvän bondin velallinen laittoi viestiä ja pyysi tapaamista. Tuskin haluaa maksaa etuajassacheeky. Joten likvidejä on, mutta ei kovin paljon. Nordeassa aika äreä kuoppa, kun keskihinta @7,00.

Jorma Vuoksenmaa piti joskus 10 vuotta sitten avg down -strategiaani täysin mielisairaana. Voi olla, mutta on tässä oma hupinsakin. Lisäksi jos voitan samat pokerissa joka ilta kuin eilen, olen 1000 päivässä paikannut Nordeakuopat.

0
0
15.8.2019 - 13:36 #27320

petteri

+1492
Liittynyt:
26.6.2014
Viestejä:
1368
Aki Pyysing kirjoitti:

Jorma Vuoksenmaa piti joskus 10 vuotta sitten avg down -strategiaani täysin mielisairaana. Voi olla, mutta on tässä oma hupinsakin. Lisäksi jos voitan samat pokerissa joka ilta kuin eilen, olen 1000 päivässä paikannut Nordeakuopat.

 

Minusta isoin tuottopotentiaali on saatavissa ajoittamalla markkinoita (joidenkin mukaan mahdotonta) ja parhaat sijoitukset ovat perusbisnekseltään solideja, mutta sillä hetkellä sijoittajien hyljeksimiä osakkeita, ainakin jossain määrin putoavilta puukoilta näyttäviä lappuja. 

Jos pystyy riittävän hyvin arvioimaan, mikä on sijoituskohteena riittävän solidia, milloin pohja on lähellä ja riskien hallinta on hallussa avg. down voi toimia hyvinkin. Lisäksi pitää pystyä kotiuttamaan voittoja jo normiswingissä ja joskus pitää pystyä ottamaan iso turska sisään. 

Aika monta asiaa voi toki pitää olla kunnossa, jotta tuolla strategialla pystyy tekemään rahaa eikä mene poikki. Likvidin osakkeen, kuten Nordean, avg. downissa on myös pienemmät riskit kun laput voi vaan survoa laitaan, jos liikaa vituttaa. Epälikvidimmän kohteen avg. downissa on isommat riskit, kun lapuista ei vaan pääse millään järkihintaan nopeasti irti jos sijoituskohde ei enää vaikutakaan hyvältä. 

Itse olen tehnyt voittoja hallitulla avg. downillakin, vaikka olen hyvinkin varovainen Akiin verrattuna. Toki pääosin olen arvosijoittamispuolella. 

0
0
15.8.2019 - 13:46 #27321

PikkuPro

+5670
Liittynyt:
28.6.2014
Viestejä:
2764
Aki Pyysing kirjoitti:

Mie otin eilen avg down (ei kyllä liiku enää notkeasti) @5,43. Vasta illalla pokeripöydässä tajusin, että Sammon Nordeat ovat tulleet ao-tileille. Meinasin ostaa tänään lisää, mutta 5.9. erääntyvän bondin velallinen laittoi viestiä ja pyysi tapaamista. Tuskin haluaa maksaa etuajassacheeky. Joten likvidejä on, mutta ei kovin paljon. Nordeassa aika äreä kuoppa, kun keskihinta @7,00.

Jorma Vuoksenmaa piti joskus 10 vuotta sitten avg down -strategiaani täysin mielisairaana. Voi olla, mutta on tässä oma hupinsakin. Lisäksi jos voitan samat pokerissa joka ilta kuin eilen, olen 1000 päivässä paikannut Nordeakuopat.

Itsekin käytän hiluilleni välillä avg down; tai aika useinkin. Musta se on ihan kelpo strategia hajauttaa (vitustako sitä tietää missä ne pohjat on) kunhan seuraa tapahtumia ja jos kykenee erottelemaan kohinauutiset jotka vain ajan kuluksi lyö lyötyä aidosta uudesta infosta. Esim. kun Ovaro tässä taannoin laski muistaakseni 4,4 tasosta 4 tasolle niin harrastin avg down niin, että myin kaikki Ovarot ja heti. Toimari oli lähtenyt yllättäen ja pääomistaja jakoi Ovarojaan osinkoina.

(Ovaronäkemykseni ei muuten ole muuttunut positiivisemmaksi: Ovarolla ei ole juuri lainkaan sellaisia primekiinteistöjä joissa arvonnousu olisi korkea % todennäköisyys. Onneksi ei myöskään niitä, mitkä happanee lähes varmasti käteen arvottomina. Mutta ne välikiinteistöt ovat markkina-arvoltaan kovilla koska 1) terävöityvä kaupungistuminen eli vain kolmisen varmaan voittajaa 2) Lapsimäärän romahtaminen vähentää kysyntää ja asuntojen vaihtoja koska ihmisten tarpeet eivät muutu 3) makrot kuten Saksan uusimmat luvut ennustavat laskukautta joka ei myyntilaidalla olevalle Ovarolle kauheen jees - tärkein Ovarolle imo 3 sitten 1 ja 2. Kakkonen voi kyllä yhteiskunnallisesti olla valtavin asia vähän pidemmällä aikajänteellä mutta Ovaron kriisitilanteeseen ei ehtine kovin vahvasti vaikuttaa vaikka muutos on historiallinen).

Nordean kohdalla harrastaisin avg down mielelläni mutta valitettavasti toiset bulletit on loppu ja toisiakin vain viimeinen jäljellä. Vaihtoehtoina on katsella vierestä kun jatkaa laskua tai painaa yksi lisäbulletti itsemurhamentaliteetillä eli toivotaan, että käy hyvät pokerissa käytännön ilman rollia. Tämä on itseasiassa ihan varteenotettava vaihtoehto eli pelikassalla Nordeaa ja toivotaan toivotaan. Ja tarkemmin ajatellen tämä ei ollut oikeastaan tullut ennen mieleen mutta just nyt alkoi houkuttamaan.

Saa ainakin tehokkaasti avg down jos ei toimi ja joutuu myymään osan Nordeasta - automaattisesti ne kalliimmat. ;D

0
0
15.8.2019 - 14:46 #27324

RichardN

+6
Liittynyt:
14.8.2019
Viestejä:
19

Average downin ainoa informaatiosisältö liittyy sijoitukseen liittyvään verovelkaan. Mitään muuta merkitystä ostohinnalla ei ole. Oma excelini näyttää koko hallinnassa olevan omaisuuteni aina nettomääräisesti eli jokaisesta luvusta on vähennetty tulevat verot ja tulevat myyntikulutkin. 

Holdaus on ostopäätös nykykurssilla nykymäärän nollakuluilla ja veroneutraalisti (plus spreadin huomiominen).

Itsekin käytän hiluilleni välillä avg down; tai aika useinkin. Musta se on ihan kelpo strategia hajauttaa (vitustako sitä tietää missä ne pohjat on) kunhan seuraa tapahtumia ja jos kykenee erottelemaan kohinauutiset jotka vain ajan kuluksi lyö lyötyä aidosta uudesta infosta.

Kun kurssi laskee oman ostopäätöksen jälkeen, syntyy lisäinformaatiota oman hinnoittelumallin oikeellisuudesta (virheellisyydestä). 

Mitä kohinaan tulee, niin 8 %:n vuosituotto-odotuksella päiväkohtainen EV on +0,030789 %. Erota siitä sitten kohina. 

 

0
0
15.8.2019 - 16:58 #27326

anonymous54363

+10
Liittynyt:
5.4.2018
Viestejä:
48

CET1 ja REA ovat eivät ole suoraan vertailtavissa Q2 2019 ja Q2 2018. Muutto lokakuussa vaikutus näkyy jo Q4 2018 tuloksesta lähtien, Q3-Q4 välissä ei tapahtunut kuitenkaan hetkessä isoa riskiä lisää. Sen jälkeen varmaan antolainaus on kasvussa ja muita riskeihin vaikuttavia tekijöitä on ollut uutisissa mm Gjensidige pankin osto, IFRS16 muutoksillakin jotain vaikutuksia. Ota noista selvää, mutta pääomavaatimuksiin saadaan lisävaloa loppuvuodesta, Q3:n jälkeen kuka tietää. 

0
0
16.8.2019 - 00:15 #27338

petteri

+1492
Liittynyt:
26.6.2014
Viestejä:
1368

Tämän päivän pilkkiin ei sattunut saalista, Nordea-salkku yhä tyhjä, 56,75 ostomääräys jäi päivän pohjissa 45 äyriä vajaaksi. No uusi vähän syvempi pilkki huomiseksi vesille. Jos vaikka 56,25 kruunun tasolta saisi saalista. No ainakin Nordean osto on ajatuksissa.

Vaikka kyllä tässä on viime aikoina menty Nordean kurssissa hurjasti alas. Yritänköhän olla liian näppärä vai väistelenkö vaan puukkoja? 

 

0
0
3.9.2019 - 17:52 #27829

anonymous54363

+10
Liittynyt:
5.4.2018
Viestejä:
48

Ruotsin SDP:n Talousministeri Andersson kertoi viikonloppuna, että pankkiveroa harkitaan käytettäväksi rahoittamaan maan sotakoneistoa. Vero sektorille 5mrd kruunua per vuosi välillä 2022-25. Aika vähän varmaa tietoa verosta vielä on ja varmaan moni muistaa, että edellinen harjoitus päättyi EU:n kilpailuviranomaisen taklaamaksi. Suunniteltu vero koskisi myös Nordeaa eli kaikkia Ruotsissa toimivia pankkeja riippumatta kotipaikasta.

Ainakin eilen tämän väitettiin liikuttelevan kurssia, vaikka asia ei ole lainkaan uusi (kerran jo yritetty, ja idea uusittu vaalilupauksissa) eikä ainakaan kurssireaktion suuruinen. Signaalina tämä on huono ilman muuta, mutta Ruotsissa kerätään jo nyt saman verran fyrkkaa koko sektorilta ja se valuu suoraan valtion kassaan pankkikriisien varalle. Toisin kuin ECB:n varaama kriisiraha, jonka olen ymmärtänyt joskus lähiaikoina olevan kerätty kasaan. Kriisiraha voitaisiin ainakin väliaikaisesti kerätä verona (veron nimellä), jolla sitten ostetaan puolueen toimesta muutama ase Jenkeistä. muokkaus: ja vaikutus pankeille ei olisi niin iso tuloksellisesti vrt nyt

0
0
5.9.2019 - 11:48 #27864

Juha

+1235
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
1401

Nordean uusi bossi vastaanotettu varsin hyvin (+3,9%). Gardell vaatii tuttuun tapaan Nordeaa tekemään paljon lisää rahaa heti.

https://www.nordea.com/fi/media/uutiset-ja-lehdistotiedotteet/press-releases/2019/09-05-07h00-nordea-bank-oyjn-hallitus-on-nimittanyt-frank-vang-jensenin-nordean-uudeksi-konsernijohtajaksi-tasta-paivasta-alkaen.html

- Nordeassa on tällä hetkellä hyödyntämätöntä potentiaalia. Meidän on kasvatettava tuottoja ja parannettava kustannustehokkuutta nopeasti ja jatkuvasti. Asiakkaiden kokemusta Nordeasta on parannettava edelleen. Olen vakuuttunut, että konsernin johtoryhmän ja sitoutuneiden työntekijöidemme avulla saamme hyödynnettyä kaiken Nordean potentiaalin, sanoo Frank Vang-Jensen.

0
0
5.9.2019 - 15:53 #27867

Aki Pyysing

OP
+11689
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
6540

Mie en ymmärrä pörssikursseja varmaan ikinä. Mitä ihmeen uutta se uusi konsernijohtaja sitten oikeasti tuo? Kevensin vähän herättyäni @5,91, nyt on jo kutosessa ja nykyNordeat liki omillaan. Kaikenlaista huttua.

Vastaan jo valmiiksi kysymykseen miksi ostin esim maaliskuussa @7,89 ja nyt myyn osingonjälkeistä hintaa @5,91. Kyse on normaalista riskienhallinnastani. Otan omasta mielestäni fundamentaalisesti solidia osaketta lisää niin kauan kuin se laskee. Mutta jos se pomppaa imo ilman syytä, vaikka ei olisi lähellekään ensimmäisiä ostotasoja, yleensä kevennän vähän. Jos se sitten palaa alas, voi nämä myydyt sitten tavallaan ostaa takaisin halvemmalla ja pitää kotonaan yhden hengen players' partyja. Jos se nousee vielä rivosti, ei hätää, niitä on edellen isolla rahalla.   

0
0
5.9.2019 - 16:32 #27869

lee2sos

+32
Liittynyt:
5.9.2019
Viestejä:
36
Aki Pyysing kirjoitti:

Mie en ymmärrä pörssikursseja varmaan ikinä. Mitä ihmeen uutta se uusi konsernijohtaja sitten oikeasti tuo? Kevensin vähän herättyäni @5,91, nyt on jo kutosessa ja nykyNordeat liki omillaan. Kaikenlaista huttua.

Vastaan jo valmiiksi kysymykseen miksi ostin esim maaliskuussa @7,89 ja nyt myyn osingonjälkeistä hintaa @5,91. Kyse on normaalista riskienhallinnastani. Otan omasta mielestäni fundamentaalisesti solidia osaketta lisää niin kauan kuin se laskee. Mutta jos se pomppaa imo ilman syytä, vaikka ei olisi lähellekään ensimmäisiä ostotasoja, yleensä kevennän vähän. Jos se sitten palaa alas, voi nämä myydyt sitten tavallaan ostaa takaisin halvemmalla ja pitää kotonaan yhden hengen players' partyja. Jos se nousee vielä rivosti, ei hätää, niitä on edellen isolla rahalla.   

 

Minunkin mielestäni kurssinousu on yliampuva. Minulla ei ole kuin yhden traden verran osakkeita potissa niin ei voi keventää samalla tavalla vaikka mieli tekisi. 

 

 

Olen miettinyt pitäisikö keskittää pankkisektori Norpan ja ÅAB:n välillä. Nyt omassa salkussa näitä kumpaakin samalla rahalla. Tavallaan tykkään ÅAB:n meiningistä enemmän - ehkä ollut vain laiskutta tehdä tutkimusta kahden välillä.

0
0
5.9.2019 - 16:51 #27870

anonymous54363

+10
Liittynyt:
5.4.2018
Viestejä:
48

Nordean kurssin liikkeistä on yhtä vaikea ottaa selvää ja sama homma on keskuspankin korko.

Nordean aamukatsaus: "Uudessa ennusteessamme odotammekin 25 korkopisteen laskua joulukuussa ja samalla kruunun jatkavan heikentymistään tämän vuoden loppua kohti."

Riksbank tänään: "the repo rate is therefore being held unchanged at −0.25 per cent and, as before, the forecast indicates that the interest rate will be raised towards the end of the year or at the start of next year."

Tai sitten ei laske, ei nouse joulukuussa vaan pysyy samana -0.25. 

 

0
0
5.9.2019 - 18:46 #27873

PikkuPro

+5670
Liittynyt:
28.6.2014
Viestejä:
2764
Aki Pyysing kirjoitti:

Mie en ymmärrä pörssikursseja varmaan ikinä. Mitä ihmeen uutta se uusi konsernijohtaja sitten oikeasti tuo? Kevensin vähän herättyäni @5,91, nyt on jo kutosessa ja nykyNordeat liki omillaan. Kaikenlaista huttua.

Vastaan jo valmiiksi kysymykseen miksi ostin esim maaliskuussa @7,89 ja nyt myyn osingonjälkeistä hintaa @5,91. Kyse on normaalista riskienhallinnastani. Otan omasta mielestäni fundamentaalisesti solidia osaketta lisää niin kauan kuin se laskee. Mutta jos se pomppaa imo ilman syytä, vaikka ei olisi lähellekään ensimmäisiä ostotasoja, yleensä kevennän vähän. Jos se sitten palaa alas, voi nämä myydyt sitten tavallaan ostaa takaisin halvemmalla ja pitää kotonaan yhden hengen players' partyja. Jos se nousee vielä rivosti, ei hätää, niitä on edellen isolla rahalla.   

Meinasin kirjoittaa jotain mutta se kaikki onkin jo kirjoitettu. Toki Akilla nollia perässä omiin tai asiakkaan hiluihin verrattuna mutta siis kevensin laitaan 5,98 herättyäni. Kaikki jutut oikeestaan samoja mitä Aki kirjoitti, bulletteja yhä sisässä ja voin keventää lisää tai ostaa lisää. Likvidi ja ok hinnoiteltu lappu jolla on kivempi heilua kuin parkkeerata 0-koroilla tilille ATM. Oli aika makseilla ja kurssi ylireagoi imo uutiseen niin kevennysnappi herkässä riskinhallintasyistä.

Jotenkin mutuiluttaa, että oli vaan lyöty niin alas, että mikä vaan positiiviseksi tulkittava uutinen herkästi laukaisee nousun. Et tavallaan ei reagoinut oikeasti uutiseen vaan vähän korjasi aiempaa aliarvostusta - toi uutinen oli vaan triggeri. Vähän niinkuin käänteisesti Nokiabuumin aikoihin kun mikä vaan osari laukaisi laskun ja syytettiin tulosta mutta totuus taisi olla, että mitään sisällöllistä uutista ei tarvittu koska odotukset olivat virittyneet niin huippuihin että mikään osari ei vain riittänyt.

Vielä hankalampi mutuilla, jääkö hetkittäiseksi vai tuleeko vähän pidempi helpotusralli. Bulletteja tosiaan molempaan suuntaan, mikäpä näillä kunykykuluilla on leikkiä jos aloitti 1980-luvulla pinnan välityspalkkioilla kuten miekin.

0
0
5.9.2019 - 20:38 #27875

von Fyrckendahl

+806
Liittynyt:
2.11.2018
Viestejä:
1142
PikkuPro kirjoitti:

Et tavallaan ei reagoinut oikeasti uutiseen vaan vähän korjasi aiempaa aliarvostusta - toi uutinen oli vaan triggeri.

Sama kuin Stockmannilla aiemmin tänä vuonna. Tämänpäiväinen tuli aika nopeasti ja rajuna.

0
0
5.9.2019 - 21:21 #27876

RikasErakko

+6
Liittynyt:
10.9.2015
Viestejä:
11

Riskien hallinnan kannalta ymmärrän myynnit hyvin, mutta minua jäi hieman vaivaamaan ajatus siitä, että nyt on myyty viimeksi ostettuja ja ollaan omillaan.

Ainakin verotuksen kannaltahan myynnit menee FIFO, joten jos itse myisin nyt osan, niin kokisin kyllä realisoivani kurat ensimmäisistä ostoista, enkä tekeväni voittoa viimeisistä ostoista.

0
0
6.9.2019 - 11:48 #27883

Aki Pyysing

OP
+11689
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
6540
RikasErakko kirjoitti:

Riskien hallinnan kannalta ymmärrän myynnit hyvin, mutta minua jäi hieman vaivaamaan ajatus siitä, että nyt on myyty viimeksi ostettuja ja ollaan omillaan.

Ainakin verotuksen kannaltahan myynnit menee FIFO, joten jos itse myisin nyt osan, niin kokisin kyllä realisoivani kurat ensimmäisistä ostoista, enkä tekeväni voittoa viimeisistä ostoista.

Verotus tosiaan menee näin. Mutta kun nostan positiotani kurssin laskiessa, teen sen ajatuksella, että näistä ostetuista pystyy helpommin irrottamaan kuin kalliilla ostetuista. Samahan se on mitä lappuja sitä itselleen väittää myyvänsä, samalta arvo-osuustililtä menevät.

Mutta ellei ajatuksellisesti myisi niitä viimeksi ostettuja, jäisi helposti poppamiesstrategian vangiksi, jossa mitään ei voi myydä, ellei nousta sinne missä ensimmäiset ostot tehtiin. Eikä uskalla ottaa pohjalta enää positiota.

Jos esim. ostaa Nordeaa 1000 seiskaan ja 1000 5,50 ja sitten myy 1000 6,00, on pärjännyt paremmin kuin jos vain olisi ostanut 1000 seiskaan. Vaikka tosiaan tulo tehtyä osakoperaatio, jossa tuli yksityishenkilölle verotuksellista tappiota tonni.   

0
0
6.9.2019 - 14:55 #27887

Xman

-220
Liittynyt:
21.12.2018
Viestejä:
108

Itse en ajatellut tämän kuolleen kissan pompun olevan seurausta juurikaan johdon uudesta nimityksestä.. Onko hän saanut edes koskaan mitään aikaan missään? Potkut ainakin.- vaan siellä oli taustalla sopimuksettoman Brexitin torppaaminen, kauppasodan osapuolet sopivat uusista neuvotteluista  jne.. Eli sattui nyt vaan yleistä positiivista värinää tähän hetkeen.. Nordeassa on moni ottanut takkiin reippaasti ja kyse on suositusta kansanosakkeesta...Pyritään laskemaan keskihintaa tilaisuuden tullen ja on kytätty sopivaa osto rakoa, joten pienikin positiivinen pärinä saa jengin ostolaidalle ja kurssin raketoimaan..Toki sama pelaa myöskin toiseen suuntaan kun saadaan jotain negatiivista otsikkoon, niin ihmiset myyvät paniikissa...  Itse odotan mielenkiinnolla loppuvuoden kvartaaleja..En usko, että ne yllättävät positiivisuudellaan. Uusi johtokin kieltäytyi kysyttäessä  tyystin kommentoimasta lähi-tulevaisuutta, joka ei välttämättä luvannut kovin hyvää loppuvuodelle.   Itse uskon, että tätä saa vielä alle 5 euron, joten tyydyn edelleen odottelemaan parempia aikoja..Sama pätee toki kaikkiin muihinkin osakkeisiin.... Todennäköisesti katselen ainakin vuoden kaikessa rauhassa markkinoiden kehittymistä...Kaikki käppyrät kun  minun nähdäkseni näyttävät alespäin...Edelleen.

0
0
9.9.2019 - 12:32 #27917

Aki Pyysing

OP
+11689
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
6540

Mie juustohöyläsin toisen erän @6,15. Jos tämä palaa alle kuutosen, otan ilman uusia infoja takaisin. Mutta puolestani saa nousta ihan mihin tahansa. Toivottavasti Random Walkerin Nordean osto-ohjelma ehti jo puremaan.

Osakekurssit ovat silleen jänniä, että Nordeaa sai  alta 5,50 ihan niin paljon kuin halusi. Nyt se on 10% plus toimarinvaihdoksella. Tosin heinäkuussa ostin tätä nykykurssia kalliimmalla, mutta se oli yksi osari sitten.

0
0
10.9.2019 - 10:05 #27929

lee2sos

+32
Liittynyt:
5.9.2019
Viestejä:
36

Päätin kuitata omista lapuista eurot ulos @6,43. Olin alunperin varautunut pitämään lappujani pidempään, mutta nyt kun kohtuullisen hyvä paikka kuitata muutama euro ulos niin miksei.

Perusteena lyhyesti:

- korkeahko forward P/E (suhteessa Ålandsbankeniin jota myös holdailen). 

- Luulen että Q3 tulee aiheuttamaan negatiivsen reaktion (faktat tiskiin: tulos jäänee viime vuodesta + osinkopolitiikan haasteet) ja ainakin tällä kurssilla löytyy mielestäni marginaalia nuijia prosentteja pois. 

Tuntuu, että sentimentti on vähän unohtanut nämä negatiiviset realiteetit toimarikiimassa. Jos skenaarioni toteutuu niin Q3 jälkeen voisi taas olla ostopaikka.

0
0
10.9.2019 - 10:25 #27930

Aki Pyysing

OP
+11689
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
6540
lee2sos kirjoitti:

- Luulen että Q3 tulee aiheuttamaan negatiivsen reaktion (faktat tiskiin: tulos jäänee viime vuodesta + osinkopolitiikan haasteet) ja ainakin tällä kurssilla löytyy mielestäni marginaalia nuijia prosentteja pois. 

Tuntuu, että sentimentti on vähän unohtanut nämä negatiiviset realiteetit toimarikiimassa. Jos skenaarioni toteutuu niin Q3 jälkeen voisi taas olla ostopaikka.

Miekin jatkoin juustohöyläilyä @6,41. Tosin vähän pelkään, että jos Q3 ilmoitetaan, että osinko sittenkin nousee (pääomia purkamalla), niin takaisinsaanti halvemmalla voi olla huonoa. Toisaalta Nordeapositiostani tuli isompi kuin osto-ohjelman aloittaessani kuvittelin ja LIFOlla menee selvästi alle kutosen kamaa ulos. Joten edelleen: Saa nousta vaikka kuinka paljon, enkä itke kevennettyjen perään.

En muuten 80-luvulla kuvitellut, että joskus tekisin jotain suuruusluokkaa viiden pinnan kevennyksiä mistään osakkeesta. Silloin oli suuria vaikeuksia saada rahaa kasaan täyttä pörssierää varten.

0
0
10.9.2019 - 11:41 #27933

lee2sos

+32
Liittynyt:
5.9.2019
Viestejä:
36
lee2sos kirjoitti:

Päätin kuitata omista lapuista eurot ulos @6,43. 

 

Korjaan: siis @6,34

0
0
10.9.2019 - 14:49 #27944

PikkuPro

+5670
Liittynyt:
28.6.2014
Viestejä:
2764

Kevennetty @ 6,442e.

(toivottavasti opettavainen) story: Kymmenisen vuotta sitten sukulainen antoi noin kaikki rahansa mulle sijoitettavaksi. Ei ollut vaihtoehtoa eli en voinut oikein sanoa ei, oli mennyt liian hyvin perheen sijoitukset. Sain 100% vapaat kädet, konkreettisesti oli vain kasa rahaa sijoitettavaksi ilman mitään ohjeistusta ja nuo rahat oli siis ko. sukulaisen noin kaiket ylimääräiset.

Oon siten sijoitellut. Koska on vapaat kädet annettu, niin oon sijoittanut niin kuin nään fiksuimmaksi ja hajautus sen mukainen. Itsekkäästi olis toki fiksuinta sijoittaa johonkin 0,5% tuoton maksiturvalliseen (koska jos voittaa, kehuista ei varmuutta mutta jos menee, niin varmaan saa kyllä negaa niskaan) mutta en nyt ole ennenkään niin fiksu ollut. Viimeksi, Nordean ollessa 5,3 -ish tai mitä ne pohjat oli niin 80% oli Nordeassa ja 20% oli cash eli viimeinen bulletti vielä 5,21 ostotoimeksiantona. Eka kertaa meni salkku pariksi päiväksi punaiselle ja sain yhteydenoton, paniikissa.

Pitäisikö nyt myydä kaikki?!?!?!

Sanoin rauhallisesti: "ne on sun rahoja, teet niinkuin haluat - mutta itse en myisi". Ei myynyt. Nyt on salkku up 20%.

Tää nyt konkreettisena esimerkkinä sellaisesta perusihmisen (= ei sijoittajan) ajattelumalleista. Kun menee oikein huonosti niin eka ajatus on, että seuraavaksi menee kaikki ja kun menee hyvin, niin seuraavaksi on miljonääri. Näitä perustunteita vastaan sitten joutuu opettelemaan taistelemaan jos aikoo kasvaa toimintakykyiseksi sijoittajaksi.

0
0
10.9.2019 - 19:38 #27947

Truewinner

+90
Liittynyt:
23.5.2016
Viestejä:
84

(toivottavasti opettavainen) story: Kymmenisen vuotta sitten sukulainen antoi noin kaikki rahansa mulle sijoitettavaksi. Ei ollut vaihtoehtoa eli en voinut oikein sanoa ei, oli mennyt liian hyvin perheen sijoitukset. Sain 100% vapaat kädet, konkreettisesti oli vain kasa rahaa sijoitettavaksi ilman mitään ohjeistusta ja nuo rahat oli siis ko. sukulaisen noin kaiket ylimääräiset.

Oon siten sijoitellut. Koska on vapaat kädet annettu, niin oon sijoittanut niin kuin nään fiksuimmaksi ja hajautus sen mukainen. Itsekkäästi olis toki fiksuinta sijoittaa johonkin 0,5% tuoton maksiturvalliseen (koska jos voittaa, kehuista ei varmuutta mutta jos menee, niin varmaan saa kyllä negaa niskaan) mutta en nyt ole ennenkään niin fiksu ollut. Viimeksi, Nordean ollessa 5,3 -ish tai mitä ne pohjat oli niin 80% oli Nordeassa ja 20% oli cash eli viimeinen bulletti vielä 5,21 ostotoimeksiantona. Eka kertaa meni salkku pariksi päiväksi punaiselle ja sain yhteydenoton, paniikissa.

 

Niin sanoit ettei sulla ollut vaihtoehtoa ottaa vastaan sijoituksia, mutta nyt gamblaat oman sukulaisen säästöt  yhden kortin varaan ?. Nyt on helppo jälkikäteen puhua tästä, kun kävi hyvin mutta mitäs jos positiivisen uutisen sijasta olisikin tullut negatiivinen uutinen ?. Jos vaikka toimarin vaihdon sijasta olisikin tullut uutinen että Yhdysvaltain viranomainen tutkii uusia epäilyttäviä rahansiirtoja nordean alaisuudessa ja mahdolliset miljardi sakot odottavat kuten Danskella ?.

Vaikuttaa tekstin perusteella että gamblasit sukulaisen säästöillä yhden kortin varaan, jotta saat suvun keskuudessa arvostuksen kun biittaat markkinat. Jos rahat olisivatkin menneet niin varmasti olisi vaikuttanut väleihin sukulaisiin. Amerikka täynnä esimerkkejä kun urheilija antanut miljoonansa sukulaisen sijoitettaviksi ja ne on hävitty. Siinä mennyt rahojen lisäksi myös välit sukuun.

Hurja kyllä sukulainenkin jos antaa vieraan sijoitettavaksi omat säästönsä ja hänelle ok että kaikki painetaan kaikki yhden kortin varaan.

0
0
10.9.2019 - 21:49 #27948

Xman

-220
Liittynyt:
21.12.2018
Viestejä:
108
Truewinner kirjoitti:

(toivottavasti opettavainen) story: Kymmenisen vuotta sitten sukulainen antoi noin kaikki rahansa mulle sijoitettavaksi. Ei ollut vaihtoehtoa eli en voinut oikein sanoa ei, oli mennyt liian hyvin perheen sijoitukset. Sain 100% vapaat kädet, konkreettisesti oli vain kasa rahaa sijoitettavaksi ilman mitään ohjeistusta ja nuo rahat oli siis ko. sukulaisen noin kaiket ylimääräiset.

Oon siten sijoitellut. Koska on vapaat kädet annettu, niin oon sijoittanut niin kuin nään fiksuimmaksi ja hajautus sen mukainen. Itsekkäästi olis toki fiksuinta sijoittaa johonkin 0,5% tuoton maksiturvalliseen (koska jos voittaa, kehuista ei varmuutta mutta jos menee, niin varmaan saa kyllä negaa niskaan) mutta en nyt ole ennenkään niin fiksu ollut. Viimeksi, Nordean ollessa 5,3 -ish tai mitä ne pohjat oli niin 80% oli Nordeassa ja 20% oli cash eli viimeinen bulletti vielä 5,21 ostotoimeksiantona. Eka kertaa meni salkku pariksi päiväksi punaiselle ja sain yhteydenoton, paniikissa.

 

Niin sanoit ettei sulla ollut vaihtoehtoa ottaa vastaan sijoituksia, mutta nyt gamblaat oman sukulaisen säästöt  yhden kortin varaan ?. Nyt on helppo jälkikäteen puhua tästä, kun kävi hyvin mutta mitäs jos positiivisen uutisen sijasta olisikin tullut negatiivinen uutinen ?. Jos vaikka toimarin vaihdon sijasta olisikin tullut uutinen että Yhdysvaltain viranomainen tutkii uusia epäilyttäviä rahansiirtoja nordean alaisuudessa ja mahdolliset miljardi sakot odottavat kuten Danskella ?.

Vaikuttaa tekstin perusteella että gamblasit sukulaisen säästöillä yhden kortin varaan, jotta saat suvun keskuudessa arvostuksen kun biittaat markkinat. Jos rahat olisivatkin menneet niin varmasti olisi vaikuttanut väleihin sukulaisiin. Amerikka täynnä esimerkkejä kun urheilija antanut miljoonansa sukulaisen sijoitettaviksi ja ne on hävitty. Siinä mennyt rahojen lisäksi myös välit sukuun.

Hurja kyllä sukulainenkin jos antaa vieraan sijoitettavaksi omat säästönsä ja hänelle ok että kaikki painetaan kaikki yhden kortin varaan.

Samaa mieltä....  Älkää ny helkkari koskaan suostuko sijoittamaan kenenkään toisen rahoja. Jo pelkkä neuvojen jakaminen on typerää,  koska tää on just sitä paskaa, et sit ku hommat kusee, niin ne on välit poikki ja kellää ei oo kivaa.  Kun kyse on osakesijoittamisesta, niin vain oma raha ja äläkä neuvo ketään. Näillä ohjeilla pärjäätte elämässä paremmin.

-Jos joku pyytää neuvoja, niin voit korkeintaan sanoa, että itse teit näin ja näin ja sitten loppuun todeta, että olet täysin omalla vastuulla ja että minua ei kannata välttämätä kuunnella. Huh huh....Että toisen rahoja mennään sijoittelemaan..Wow.

 

0
0
11.9.2019 - 14:18 #27961

PikkuPro

+5670
Liittynyt:
28.6.2014
Viestejä:
2764

Xman: samaa mieltä. Ei kyllä kannata sekaantua toisen rahojen sijoitteluun jos sen voi välttää. Elämä on vaan silleen vekkuli tapaus, että aina ei ole hyviä vaihtoehtoja lainkaan ja sitten valitset niistä paskoista. Tossa oli vähän silleen, että joko olet varmasti itsekäs paskiainen tai sitten on outteja selvitä jotensakin kuivin jaloin. Voi hyvin olla, että valitsin väärin mutta jos niin ei ole elämän ensimmäinen eikä toivottavasti viimeinenkään virhe. 

0
0
11.9.2019 - 14:32 #27962

Casteliero

+5182
Liittynyt:
4.3.2016
Viestejä:
1915
PikkuPro kirjoitti:

Voi hyvin olla, että valitsin väärin mutta jos niin ei ole elämän ensimmäinen eikä toivottavasti viimeinenkään virhe. 

Näinhän se etunimi kaimasikin lauleli, että virheist oppii ja kokemust karttuu

0
0
13.9.2019 - 10:36 #27999

Ruohi

Liittynyt:
9.9.2019
Viestejä:
3

Ostin tätä vanhojen @5,55 päälle lisää hintaan @6,40 ja suunnitelmissa olisi keventää @7,00 kohdilla. Katsotaan kuinka kauan tässä pitää odotella. Mukavaa seurata päivittäistä kurssia välillä vaikka normaalisti tulee sijoitettua ainoastaan sillä kuuluisalla pitkällä tähtäimellä.

0
0
13.9.2019 - 13:24 #28004

Aki Pyysing

OP
+11689
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
6540

Vanha Iron Maiden -fani ei voinut mitään itselleen, vaan pakko oli myydä yksi erä hintaan 6,66, koska se oli hinta kun Black Devilseistäni heräsin. Eilen siis Tavastialla Black Devils featuring Ile Kallio plays Hurriganes. Joutsenoakaan ei pidä tuomita pelkän Jani Mäkelän perusteella. Penny Nights on purettu, mutta Black Devils edelleen hengissä.

Nordea-projektini iloisella plussalla. Average down -väki pysyy hengissä, ellei 1.) Rahat lopu kesken projektin tai 2.) Kohde mene nurin.

0
0