Kovat on odotukset ainakin. Ehkä GG ei yllä ihan Aspiren lukuihin, mutta jos lähelle kuitenkin. Johdoltahan aikanaan lipsahti koko vuoden tavoite joka oli n. Mrd kruunun liikevaihto ja 19-20% EBIT margnaali. Nyt ensimmäiset kaksi neljännestä olleet tuloksellisesti hieman pettymyksiä koska markkinointiin on satsattu ja runsaasti. Marginaaleja ovat jo saaneet paranneltua hieman kuten edelliset neljännekset ovat osoittaneet, mutta parannettavaa on vielä paljon. Suurin marginaaleja kohottava tekijä olisi Trustlyn hintojen tinkiminen, sieltä voisi saada ison parannuksen aikaan. Trustly voi kyllä osoittautua hankalaksi neuvottelukumppaniksi, mutta tuleva regulaatio voi hyvinkin olla lääke siihen kun maksupalvelut vapautuvat laajemmin ja näin Trustly voi jäädä sivuun ellei neuvotteluhalukkuutta löydy tarpeeksi.
Itse en usko, että marginaalit ottavat mitään valtavaa loikkaa vielä tässä vaiheessa, toivon toki olevani väärässä. Siltikin, odotan, että EBIT paranee merkittävästi tehden uuden ennätyksen. Jos yhtiön tavoite on kerta noin 190Mkr EBIT ja tällä hetkellä kasassa vasta 70M, täytyy loppupuoliskon olla tuloksellisesti todella tehokas, jotta tavoite on saavutettavissa. Näkisin, että alle 50Mkr ei voida jäädä pitääksemme tavoitteen elossa. Oma targettini Q3:lle on 55Mkr EBIT, mutta kun nyt edes 50M rikotaan niin olen tyytyväinen, toki Aspiren lyöminenkin on mahdollista, etenkin jos marginaaleja on saatu merkittävästi parannettua, mutta 55M EBIT ja minä olen varsin riemuissani :)
Miksi sitten yli 20% EBIT parannus edellisestä neljänneksestä voidaan varmasti kysyä. Itse näen sen siten, että pelaajapohjan kumuloituminen jatkuu, markkinointikustannukset suhteessa liikevaihtoon pienenevät, B2B:n alasajon negatiivinen vaikutus tulokseen jo lähes nollassa, ja marginaalit toivottavasti paranevat edelleen uudelleen neuvoteltujen sopimusten ja kasvaneen liikevaihdon ansiosta. Liikevaihtoa lisäämään on myös lanseerattu uusi brändi Spellandet.com joka on lähtenyt ihan kohtuullisesti liikkeelle, ainakin similarweb ja google trends tilastojen valossa(kts. alla). Toki bounce rate vaikuttaa isolta, mutta onhan kyseessä uusi sivusto ja siten paljon uteliaita vierailijoita jotka eivät välttämättä asiakkaaksi asti päädy, mikä ei tietenkään ole hyvä asia tulosodotuksille.
Hieman lukuja kasvu arvioni tueksi:
Liikevaihto: rullaava 12kk = 732,4M, viimeisen neljänneksen pohjalta laskettuna 911,2M
Ninjan liikevaihdon kehitys neljänneksittäin: Q3 92M, Q4 131M, Q1 164M, Q2 206M, Q3 2..? Erittäin kovaa kasvua kuten nähdään, jotenkin en näe sen pysähtyvän kuin seinään. Tässä voi hyvin huomata B2B:n negatiivisen vaikutuksen Q2:lla, ninjan liikevaihto kasvoi 42M, mutta yhtiön vain 28M. Nyt tätä negaa ei ole enää tiedossa juuri nimeksikään.
Markkinointikulut suhteessa liikevaihtoon: Q3 16%, Q4 23%, Q1 32%, Q2 30%, Q3 - jatkuuko laskeva trendi?
Bruttomarginaalin kehitys: Q3 59%, Q4 61%, Q1 61%, Q2 67%, Q3 - sama kysymys, jatkuuko trendi? Ei se nyt ainakaan huonommaksi voi mennä :)
Sitten niitä liikennelukuja. Similarwebin pohjalta voidaan kesällä nähdä pientä rauhoittumista joka on vuoden ajalle tyypillistä. Ninjan kävijämäärät laskivat ja uuden Spellandet brändin luvut alkoivat kasvaa. Ehkä tässä painoteltiin budjettia ja uutta brändiä markkinoille Ninjan markkinointikuluja tiputtamalla? Yhteenlaskettuna heinä-elo-syyskuun luvut olivat 845k, 740k ja 880k kun touko-kesäkuun luvut ninjalla olivat 930k ja 940k. Erikoiseksi tämän tuloksen tekee se, että Google Trends tilaston mukaan haut ovat kuitenkin selkeästi nousussa läpi vuoden kuten alla olevista linkeistä voi todeta. Lisäksi todettakoon, että lokakuu on yhteenlaskettuna uusi ennätys myös similarwebin osalta, Ninja 770k ja Spellandet 350k, eli yht. 1,12M käyntiä. Eli rohkeasti kohti uusia ennätyksiä ;)
Ruotsin trends, viimein ohi myös Leovegasin! https://trends.google.com/trends/explore?geo=SE&q=spellandet,ninja%20ca…
Suomen trends, Mrgreen ohitettu! https://trends.google.com/trends/explore?geo=FI&q=kotikasino,ninja%20ca…
Eli näillä eväillä torstain tulospäivään ja tietty suuren suurin odotuksin
Ps. Mitä Mrgreen kauppaan ja GG vertaukseen tulee niin vanha totuushan on, että kaikki on kaupan, hintahan se lopulta on mikä ratkaisee. Onko jotain hätää myydä nyt kun muutkin ottaneet PayNPlayn omakseen, en usko. Kilpailijoita ollut markkinoilla jo pidempään ja kasvu jatkuu. Kohta avataan Viron markkinat ja varmasti ensivuodelle on jo muita avauksia suunnitelmissa. Suomen osalta olemme edelleen pieni tekijä, joten siinäkin kasvunvaraa riittää. Minusta Ninja brändi toimii kuin junan vessa ja parempaa on varmasti luvassa päivitetyn alustan myötä, joten en ole painamassa paniikkinappulaa. Sitten on vielä se lihava kassamme jossa jo Q2:n jälkeen reilu 200M ja ehkä jo torstaina sen summaksi kirjataan 250M. Ja osingot, ne myös lämmittää/rauhoittaa mieltä mukavasti, etenkin se ajatus 2kr:sta per osake jonka itse olen arvioinut tulevaksi.